30-11-06

Wijn?

SN-(15)

De wijnkaart. En daarmee sluiten we het hoofdstuk opruimen af. Voor meer nostalgie kan je Air Nostalgie (Sabena) van de uitgeverij Van Halewyck aankopen.

 

 

11:36 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

29-11-06

toen en nu

Cockpit

 Terug thuis! Ik ben nog altijd aan het rommelen in mijn kast. Ik heb ondertussen al een hele boel Sabena spullen terug gevonden. Een postkaart met een cockpit waarvan ik geen flauw idee heb bij welk vliegtuig hij hoort trekt mijn aandacht. De commandant lijkt mij een heel serieus iemand zoals hij zijn instrumenten in het oog houdt. Die instrumenten in die cockpit uit een ver verleden zijn ook allemaal terug te vinden in de moderne Airbus cockpit ernaast, maar dan netjes op twee schermen.

Ook terug gevonden en zo gauw mogelijk aan de eigenaar terug te bezorgen zijn een paar originele menu covers. Sorry Vanessa!

Een ander hebbeding van het failliete Sabena zijn een paar Business Class menu's maar dat is voor morgen. Dan zet ik de wijnkaart op de blog.

21:57 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

25-11-06

Red Sea

Red-Sea

Door het toeval zit ik voor 4 dagen in het zuiden van Egypte. Ingesprongen voor een collega en vriend die de vlucht niet kon doen.

Wat doe je zoal als je hier in Hurghada als niet fervent duiker 4 dagen doorbrengt? Eigenlijk vrij weinig. Veel valt er niet te fotograferen en aan het zwembad liggen werkt al na 10 minuten, meestal tot grote ergernis van mijn vrouw verschrikkelijk op mijn zenuwen. Ik trek er dan maar op uit met mijn geel rugzakje van Wolfskin,sport een beetje of lees een goed boek. Mijn boek van de dag “ Islam voor ongelovigen” is echt van toepassing. Ten eerste ligt het voor de hand dat je als westerling in een musulmaans land als ongelovige wordt beschouwd. Ten tweede ben ik niet echt een aanhanger van godsdiensten in het algemeen. Van de verschillende boeken die ik reeds over de Islam gelezen heb is dit echt wel het meest leesbare voor een leek als ik. Terwijl onze voorouders zich tijdens de donkere middeleeuwen opmaakten voor de kruistochten vertaalden de Arabieren Griekse werken van Aristoteles en de neoplatonisten, hadden ze interesse voor de geneeskunde van Galenus en de wiskunde van Euclides en Ptolemeus. Ze hadden een rijke cultuur en waren voor die tijd zeer tolerant voor andere culturen en godsdiensten. De dichter-filosoof Abu Ala al Ma’ari schreef zelfs “ er zijn twee soorten mensen op de wereld: zij die een godsdienst hebben en geen verstand en zij die verstand hebben en geen godsdienst”. Ik durf wedden dat hij dit in deze moderne tijden niet zou durven herhalen. Dikwijls vergeten wij dat wij in Europa  heel veel van de Arabieren overnamen zoals het decimale stelsel bijvoorbeeld. Het in de luchtvaart zeer belangrijke cijfer nul was een uitvinding die zoveel indruk maakte in Europa dat wij het Arabische woord voor nul, sifr als naam voor die cijfers gingen gebruiken. Via de Arabieren kregen wij ook veel informatie uit het verre oosten in handen die de westerse ontdekkingsreizigers zou toelaten de wereld te verdelen onder de Spaans,Engelse en Franse koningshuizen. Zonder de Indische wiskunde en astronomie en de Chinese cartografie zou de voertaal in de luchtvaart nu zeker niet het engels zijn.

Terwijl we nu allemaal een beetje nomade (Arubu) geworden zijn stoot je zelfs hoog in de lucht nog steeds op grenzen die niet meer van deze tijd zijn. Zo moet je boven Cyprus zowel de Turkse als Griekse controleurs oproepen omdat ze weigeren met elkaar te praten. Maar dat is dan weer een ander verhaal. Alhoewel...

 

 

Islam voor ongelovigen door Lucas Catherine.

Elgouna

 

15:08 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

18-11-06

waarom?

L-(13)

Soms zijn er momenten dat ik me afvraag waar ik mee bezig ben. Dat is dan meestal ergens boven de oceaan rond 3 uur 's morgens of wanneer ik moet vliegen op een verjaardag, met Kerstmis of Nieuwjaar. Telkens weer een feestje of BBQ missen omdat je tijdens vakanties en weekends vliegt, dan wordt het soms even teveel. Maar er zijn gelukkig meer momenten waarop je zegt "hier doe ik het voor!".

Onlangs kwam een blond kereltje van 2 jaar oud na de landing de cockpit binnengewandeld om zijn "tutje" aan de piloot af te geven. Hij mocht met het vliegtuig op reis maar de afspraak was dat hij dan zijn "tutje" voor altijd aan de piloot zou geven. Even later verklapte mama mij dat ze toch nog een reserve bij had moest het fout lopen.

Wat het echt de moeite maakt zijn die steeds veranderende landschappen. Wie heeft er nu een bureau met zo'n uitzicht? Deze foto is genomen op een mistige dag 's morgens boven de Alpen net op de grens tussen Oostenrijk en Italië.Tja daarom dus.

15:18 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

15-11-06

in een ander leven

F15

 

Bij het op orde zetten van een kast vol (oude) foto's kwam ik deze foto tegen. Ik weet nog heel goed waar en wanneer ze genomen is. Op een morgen in 1985 de cloudtops lagen rond de 10.000 voet en daarboven enkel blauwe hemel en één F15. De radar had ons samengebracht, head on. Het was de eerste keer dat ik een F15 in actie zag. Indrukwekkend toestel met heel veel vermogen maar zijn turn radius was net iets groter dan de onze. Na een 15 tal minuten kregen we hem in het vizier. "Knock it off, knock it off" Ik heb nooit geweten wie de piloot was of waar hij vandaan kwam. Mischien kruisen we elkaar ooit nog wel eens in één of andere luchthaven of pilot restroom zonder te weten dat we elkaar twintig jaar geleden voor de eerste keer tegenkwamen in een ander leven.

11:22 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

12-11-06

te moe!

MileHigh_DilbertOverbooking

 

Te moe! Te moe vandaag. Geland om 5h10, in bed rond 7h00. 12h05 klaarwakker!!! Namiddag schoenen kopen voor dochter. Uiteindelijk terug thuis gekomen met hemdje voor de papa maar zonder schoenen voor dochter. Computer dood doen (afsluiten) en klaarmaken voor bed. Morgen om 3h55 wake-up voor vluchtje naar het zuiden van Turkije. Wat is het weekend toch vlug voorbij......

Alps1

 

18:47 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

11-11-06

Een kusje

Tenerife

 

Tenerife is gemakkelijk herkenbaar aan zijn vulkaan de Teide die met zijn 3718m gans de winter besneeuwd ligt. Niet echt een plaats waar je sneeuw verwacht zo'n eiland op 28° noorderbreedte in de oceaan. We houden een zuidelijke koers aan, achter Tenerife zien we de eilanden La Gomera en El Hierro duidelijk liggen. Zoals gewoonlijk is de landingsbaan de 08. De controleur zal ons helemaal rond de zuidpunt laten vliegen om ons op te lijnen met de 08. Het weer is goed we verwachten weinig problemen. Tijdens het aanvliegen op de landingsbaan zit de wind in de rug maar we weten dat hij op het laatste moment bijna 180° van richting zal veranderen. De snelheid zal dus plots toenemen. Enkel in de cockpit is dit te merken. De passagiers oordelen dan later de landing naar de zachtheid waarmee de banden de baan zullen raken. Wordt het een zacht kusje?

12:19 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

10-11-06

Bijna thuis

05.05-014

 

Voor de avond zullen we weer niet thuis raken. De zon zakt rustig verder weg boven de oceaan, die kleine wolkjes maken het een beetje minder monotoon. We zijn de Afrikaanse kust richting noord gevolgd, daarna over Portugal naar het noorden van Spanje en nu vliegen we rustig boven de "Golfe de Gascogne" naar Nantes. Boven het noorden van Spanje tot Biaritz was het een beetje turbulent maar klimmen of dalen om uit de turbulentie te raken was niet mogelijk wegens te druk daarboven. Zolang de koffie in de bekertjes blijft maakt het niet veel uit, de passagiers denken daar waarschijnlijk anders over. Wanneer we het "seatbelts on" signaal afzetten staan er lange rijen voor de toiletten. We zijn nu Nantes voorbij en Parijs ligt voor ons. Wanneer Brest control ons vraagt om Reims control te contacteren weten we dat we bijna thuis zijn en maken we ons klaar om de daling naar Brussel te beginnen. Bijna thuis.

15:47 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

 Nachtzon

TCWnite

 

Gisteren was ik door mijn foto-mappen aan het bladeren op zoek naar foto's voor een tentoonstelling. Deze foto is twee of drie jaar oud en niet echt scherp genoeg maar toch vind ik het nog steeds een geweldige foto. De foto is midden in de nacht genomen op zo'n moment dat je het echt moeilijk krijgt. Na een 5 a zes uur onderweg te zijn en dan komt de zon op wanneer je normaal vast zou liggen te slapen pfffff.......moeilijk. Nog zo'n zwaar moment is wanneer je de landing inzet rond 4 of 5 uur 's morgens. Het gevaarlijkste komt pas later wanneer je rond 6 uur 's morgens naar huis rijdt dan is het echt oppassen om niet in slaap te vallen achter je stuur.

09:12 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

09-11-06

Oei!

close

 

Air Berlin B737 en Thomas Cook A320 kruisen elkaar met 1000 voet hoogteverschil. Het lijkt spannend met 1600 km/u naar elkaar toe te vliegen.

20:36 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

nieuwe start

A320TCW

Effe een opkuisbeurt gehouden. Vanaf nu zullen we proberen regelmatig een fotootje te plaatsen voorzien van de nodige uitleg.

 

Deze foto is genomen op 36.000 voet boven Kreta. De OO-TCJ vloog net boven ons op dezelfde route terug naar BRU komende van Egypte. Op een gegeven moment raakte de controleur volledig de kluts kwijt en stuurde hij de TCJ naar links en ons naar rechts, kwestie van het overzichtelijk te houden op zijn radarscherm.

15:20 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |