05-12-06

laatste vlucht

Alt

Waarom België verlaten? Waarom een goedbetaalde job die je graag doet opgeven? Waarom dit en waarom dat? Veel mensen in onze omgeving begrijpen onze beslissing niet goed.

Natuurlijk neem je risico’s wanneer je een beslissing als deze neemt. Toch blijft iedereen hier er kalm bij. De kinderen nemen extra lessen engels en zijn super gemotiveerd, in ieder geval sinds ze weten dat ze gans het jaar het zwembad in kunnen. Vrouwtje die een gemiddelde wintertemperatuur van 25°C wel ziet zitten neemt het zoeken naar scholen op zich.

MCDUMaar eerst nog mijn allerlaatste vlucht bij mijn huidige maatschappij en tegelijk ook laatste op de Airbus. De Airbus is mijn absoluut favoriet vliegtuig van alle toestellen die ik tot nu toe bestuurd heb in de burgerluchtvaart. Een betrouwbaar toestel dat in vergelijking met de B737 een heel comfortabele cockpit heeft. Bijna 5000 uur heb ik in die Airbus cockpit doorgebracht en dus leek het tijd om weer eens iets anders te gaan doen. Niets is zo verrijkend dan op tijd voor verandering kiezen, zolang het goed afloopt toch.

Niet echt origineel die laatste vlucht. Bestemming Tenerife. Saai is het gewoonlijk echter niet. De laatste keer dat we Tenerife aanvlogen kwam de purser, boven Nantes de cockpit in met de mededeling dat een passagier bewusteloos lag en zuurstof toegediend kreeg. Uit voorzorg nemen we dan het weer van de verschillende luchthavens in de buurt terwijl er in de cabine naar een dokter gevraagd wordt. Die dag geen dokter aan boord wel een kiné. Wanneer onze passagier terug wakker wordt, blijkt hij het moeilijk te hebben met praten en kan hij zijn linkse arm niet meer gebruiken. We besluiten uit te wijken naar Bordeaux want straks zitten we boven de oceaan ten westen van Portugal en later Afrika. We roepen Brest control op en geven een emergency call. En dan wordt het heel druk, we beginnen te zakken, krijgen voorrang op het andere verkeer, de vluchtcomputer wordt aangepast, de passagiers worden ingelicht, het cabine personeel start met het landingsklaar maken van de cabine. Alle radertjes moeten netjes in elkaar passen, ieder doet zijn job, anders loopt het gegarandeerd ergens fout. Door die ene oproep vanuit de cockpit is een gans systeem in gang gezet. Brest geeft ons door aan Bordeaux control. Die willen alles weten van onze passagier/patient. Naam, leeftijd, nationaliteit, taal, diagnose, zitplaats in het vliegtuig en of hij alleen reist. Ondertussen vliegen we recht op Bordeaux af. De controleurs zijn heel professioneel en brengen ons netjes opgelijnd met de landingsbaan. Vanuit de lucht zien we de blauwe zwaailichten van de ziekenwagens die ons staan op te wachten. De cabine is klaar, alle checklisten zijn afgewerkt en we hebben toelating om de machine te landen. De co-piloot zet het toestel netjes neer en we taxieën naar onze parkeerplaats.

Later zie ik een passagier ongeduldig op zijn uurwerk kijken. Pfff alsof die 40 minuten vertraging iets uitmaken in dit geval

17:05 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Commentaren

wat? waar? Hoi JC,

veel suc6 met je nieuwe leven. Ik wou nog vragen waar je naartoe gaat en of je blijft vliegen.
Is dit classified info of heb ik ergens een topic gemist in je blog.

greetz, robby

Gepost door: robby | 05-12-06

De commentaren zijn gesloten.