22-12-06

file

20.06.05-029-copy

 

Gisteren stond ik in de file op de Brusselse ring en wat doe je dan? Radio aan en verstand op nul. Af en toe probeert er wel iemand tussen de wagen voor mij en mijn karretje te sluipen en alhoewel de ruimte duidelijk te klein is blijven ze meestal aandringen. Even later merken ze dat de file die ze net verlaten hebben vlugger gaat dan de onze en willen ze absoluut terug naar hun vorige baanvak.

Niks van dat alles wanneer je in de file staat klaar om op te stijgen maar n° 10 in de rij. Rustig wachtend, zachtjes meeschuivend en geregeld het verbruik in het oog houdend brengen de piloten hun toestellen naar de startbaan. Als het een beetje tegenvalt verbruik je al vlug een paar honderd liter brandstof extra. Zolang het toestel beweegt zijn de passagiers gelukkig, blijf je echter te lang staan dan krijg je gegarandeerd vragen en moet je een gokje wagen over de wachttijd.

Heel anders gaat het er aan toe in geval van file bij het landen. Dan wordt het wat spannender, meestal zijn de brandstofreserves laag en moet er beslist worden of er al dan niet uitgeweken wordt naar een andere luchthaven. De toon in de stemmen over de radio geven aan hoe krap aan brandstof ze zitten zonder dat je cijfers moet horen.

12:02 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

07-12-06

re scan

To Scan Or Not To Scan?

Ajet10

 

Bij deze was de scan helemaal paars uitgeslagen. Het heeft heel wat moeite gekost om de kleuren terug natuurlijk te krijgen.

Om deze foto te maken, met de wolken als achtergrond zijn we inverted boven het andere toestel gaan vliegen. Spijtig dat op de scan veel diepte verloren gegaan is en de wolken niet meer zo dramatisch lijken.

 

 

 

 

 

Deze is digitaal. De kwaliteit is onnoemelijk beter.

F16

 

16:45 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Scan

Ajet7

 

Rotweer vandaag. Ik heb ervan geprofiteerd om wat oude foto's in te scannen. Het resultaat is niet altijd even goed.

 

Ajet2

 

Het probleem is dikwijls de grove korrel na de scan. Ook de kleuren verschillen weleens van het origineel. Met photoshop krijg je ze wat beter maar een digitaal toestel had toch betere resultaten gegeven.

16:23 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

05-12-06

laatste vlucht

Alt

Waarom België verlaten? Waarom een goedbetaalde job die je graag doet opgeven? Waarom dit en waarom dat? Veel mensen in onze omgeving begrijpen onze beslissing niet goed.

Natuurlijk neem je risico’s wanneer je een beslissing als deze neemt. Toch blijft iedereen hier er kalm bij. De kinderen nemen extra lessen engels en zijn super gemotiveerd, in ieder geval sinds ze weten dat ze gans het jaar het zwembad in kunnen. Vrouwtje die een gemiddelde wintertemperatuur van 25°C wel ziet zitten neemt het zoeken naar scholen op zich.

MCDUMaar eerst nog mijn allerlaatste vlucht bij mijn huidige maatschappij en tegelijk ook laatste op de Airbus. De Airbus is mijn absoluut favoriet vliegtuig van alle toestellen die ik tot nu toe bestuurd heb in de burgerluchtvaart. Een betrouwbaar toestel dat in vergelijking met de B737 een heel comfortabele cockpit heeft. Bijna 5000 uur heb ik in die Airbus cockpit doorgebracht en dus leek het tijd om weer eens iets anders te gaan doen. Niets is zo verrijkend dan op tijd voor verandering kiezen, zolang het goed afloopt toch.

Niet echt origineel die laatste vlucht. Bestemming Tenerife. Saai is het gewoonlijk echter niet. De laatste keer dat we Tenerife aanvlogen kwam de purser, boven Nantes de cockpit in met de mededeling dat een passagier bewusteloos lag en zuurstof toegediend kreeg. Uit voorzorg nemen we dan het weer van de verschillende luchthavens in de buurt terwijl er in de cabine naar een dokter gevraagd wordt. Die dag geen dokter aan boord wel een kiné. Wanneer onze passagier terug wakker wordt, blijkt hij het moeilijk te hebben met praten en kan hij zijn linkse arm niet meer gebruiken. We besluiten uit te wijken naar Bordeaux want straks zitten we boven de oceaan ten westen van Portugal en later Afrika. We roepen Brest control op en geven een emergency call. En dan wordt het heel druk, we beginnen te zakken, krijgen voorrang op het andere verkeer, de vluchtcomputer wordt aangepast, de passagiers worden ingelicht, het cabine personeel start met het landingsklaar maken van de cabine. Alle radertjes moeten netjes in elkaar passen, ieder doet zijn job, anders loopt het gegarandeerd ergens fout. Door die ene oproep vanuit de cockpit is een gans systeem in gang gezet. Brest geeft ons door aan Bordeaux control. Die willen alles weten van onze passagier/patient. Naam, leeftijd, nationaliteit, taal, diagnose, zitplaats in het vliegtuig en of hij alleen reist. Ondertussen vliegen we recht op Bordeaux af. De controleurs zijn heel professioneel en brengen ons netjes opgelijnd met de landingsbaan. Vanuit de lucht zien we de blauwe zwaailichten van de ziekenwagens die ons staan op te wachten. De cabine is klaar, alle checklisten zijn afgewerkt en we hebben toelating om de machine te landen. De co-piloot zet het toestel netjes neer en we taxieën naar onze parkeerplaats.

Later zie ik een passagier ongeduldig op zijn uurwerk kijken. Pfff alsof die 40 minuten vertraging iets uitmaken in dit geval

17:05 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

04-12-06

 looking SE

PIC_0170[1]

 

Binnenkort vertrekken wij naar het buitenland.

Daar komt heel wat bij kijken. Eerst is er de papiermolen. Onvoorstelbaar hoeveel officiële papieren je nodig hebt om te bewijzen dat je bent wie je bent en doet wat je doet. Daarna is er de verhuis. Spijtig genoeg bestaat er niet zoiets als "gecomprimeerde map" en moeten er dus keuzes gemaakt worden en daarna een Garage Sale georganiseerd worden. Het voordeel hiervan is dat al wat je gedurende jaren hebt opgestapeld en nooit gebruikt er nu zonder compassie uit moet. Heel leuk ook, voor mijn vrouw dan, het inrichten van ons nieuwe nest. Wie geregeld de tax free bezoekt kent zeker de Starbrook Airlines chocolade. Wij kopen ze vooral voor de verpakking met de schilderijen van Jaak De Koninck op. Pas onlangs ben ik erachter gekomen dat de originelen ook te koop zijn.

Alleen de prijzen kunnen er ons nog van weerhouden zo'n kunstwerk in onze nieuwe zitkamer aan de muur te hangen.

PIC_0150[1]

 

14:16 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

02-12-06

voorlaatste

30.12.06-122
De wekker, 3h55, douche, aankleden, fruitsap & boterham, auto, inchecken voor 5h, vluchtvoorbereiding, busje, security, busje, vliegtuig, checks, passagiers, deuren dicht en start up clearance, on time.
 
We stijgen op terwijl op de ring rond Brussel een slang van koplampen traag vooruit kruipt. Het weer onderweg is goed. Vandaag brengt onze route ons over Duitsland, Oostenrijk, Slovenië, Kroatië, Servië, Bulgarije, Griekenland, Turkije, de Middellandse zee en uiteindelijk Egypte met als bestemming Taba. Taba ligt op een plateau, op een hoogte van 800m in de Sinaï aan de Golf van Aqaba. Op een verkeerstoren en een vergeten oude, gele Tristar na is de woestijn leeg. 33 Minuten later zijn we alweer weg. We volgen de kustlijn, aan de linkse kant Saudie Arabië en aan de rechtse het ruige gebergte van de Sinaï woestijn. Hurghada ligt nu voor ons net over de Rode zee. Er is geen enkel ander vliegtuig in de omgeving en we glijden visueel binnen zonder bemoeinissen van de controleur. Tot onze grote verbazing gaat het er in Hurghada vlot aan toe. Passagiers ontschepen, tanken, cabine wordt opgeruimd en daar komen de bussen met de passagiers voor Brussel al aan. De toren heeft ons vluchtplan en even later zijn we vertrokken naar Brussel. De boordcomputer voorziet dat we ongeveer 50 minuten te vroeg in Brussel zullen landen. De terugvlucht is minder rustig, geregeld worden we stevig door elkaar geschud, vooral vervelend voor de passagiers. Wanneer we de daling inzetten naar Brussel is het alweer donker en in de verte zien we de slang van koplichten weer traag voortkruipen over de ring maar dan in de andere richting.
 
Iets na 7, vijftien uur en een tiental minuten na het startsein van de wekker trek ik thuis mijn jas uit en zet ik mijn flightcase weg. Brussel-Taba-Hurghada-Brussel, mijn voorlaatste vlucht hier in België zit erop.
30.12

 

15:07 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |