29-05-07

Return

061

 

"clear Richmond 2 departure, initial altitude 5000 feet". We rijden de startbaan op, fuel 78 ton ok. "clear take off". De motoren draaien op take off thrust. "80 knots". Het einde van de piste nadert snel, 168 kts "v1" en dan aan 174 kts komt de 350.000 kg zware vogel los van de aarde. Eerst zachtjes, alsof de machine aarzelt maar daarna klimt de B777 steeds sneller richting noord-westen. Het Australische binnenland is woestijn, we zullen gedurende uren ETOPS vliegen.

De meisjes zullen het druk hebben met 365 passagiers. Net boven de 20.000 ft komt de purser de cockpit in. "Hi Sam (Samantha)." "Hi, you guys want something to eat?" Duidelijk een understatement dat "something" wanneer ik de menukaart in handen krijg. De traditie wil dat de flying pilot eerst kiest en vandaag is dat mijn Australische First Officer. Omdat de piloten niet hetzelfde mogen eten zie ik met spijt de Rock Lobster van het menu geschrapt worden. Dit wordt een lange vlucht, tijd genoeg voor A La Carte Dining. Als Hors D`Oeuvres kies ik de Crispy confit chicken tart. Geen Soup maar de Seasonal salad had ik graag samen met de Chicken emince gehad. Diced chicken in morel and cepes cream sauce, accompanied with mash potatoes, broccoli florettes, young carrots and roasted cherry tomatoes. Als dessert ga ik voor de Classic warm apple pie served with marbled lemon vanilla ice cream en  Fresh seasonal fruit.

"Brisbane center 419 FL340 CPDLC." En nu zijn we voor een paar uur gerust.

050

 

Vier uur later ter hoogte van Darwin, net na mijn Apple pie en net voor Indonesia dagen de eerste tropische stormen op. Vanaf nu wordt het uitkijken, gelukkig heeft dit toestel een zeer goede radar zodat elke onweerscel met tenminste 10 mijl vermeden wordt. Nog vijf uur te gaan. De meeste passagiers slapen nu en Sam komt rustig een klapke doen. Voor ze terug naar buiten stapt nog vlug " you guys want some coffee or tea?" en dan is ze verdwenen. Vanaf nu tot de landing zal ze stipt om de 20 minuten even komen kijken of alles goed gaat.

008

Australia, Sydney Harbour Bridge

Commentaren

Prachtige foto's. Zopas je blog ontdekt.
De B777 ziet er echt een super toestel uit.
Gebruiken jullie die groene dash lines als ETOP indicaties ?
Groetjes
Michel

Gepost door: Michel | 29-05-07

De 777 speed op 1 motor is 420Kts. Als een 2 motorig toestel verder dan 1 uur van een luchthaven vliegt moet het ETOPS zijn. De 777 kan dus 420 mijl van een luchthaven verwijderd zijn zonder ETOPS te zijn. De groene arcs stellen die 420 mijl cirkels voor. Daarbuiten kunnen we tot 207 minuten Etops gaan.

Gepost door: JC | 29-05-07

Yo JC,
Tof om je blog te volgen. Stuur je binnenkort eens een lange mail met de volledige update.
Groetjes aan de family,
Stijn

Gepost door: Stijn | 29-05-07

Beste JC zou je mij mischien kunnen mailen waar het was waar je die Martinair 76 tegenkwam op welk veld.
En mischien ook bij welke maatschappij je nou vliegt?.

Maar het is een super mooi toestel sw 773ER.

Ik zie hem dagelijks binnekomen en vetrekken van EK een 773ER op EDDL-OMDB.

Maar ik heb wel een vermoeden waar je vliegt maar dat zeg ik liever niet in dit bericht want de maatschappij kan er weleens moeilijk om gaan doen.

groeten Wilco.Pss hieronder staat mijn mail.
wilcoboeing747406@live.nl

Gepost door: Wilco | 30-05-07

Martinair was in Bangkok.
Uw vermoeden is correct, maar de EDDL wordt momenteel door de Airbus gevlogen.

Goeten
JC

Gepost door: JC | 30-05-07

Tof Prachtig.
Het is zeer knap van u te lezen.

Take care !
J.R.

Gepost door: J.R. | 13-06-07

grts uit Tongeren Dag JCB,ziet er allemaal geweldig uit hoor,heb net je blog ontdekt via (rpo).Ben blij dat je het goed maakt en hoop snel nog wat van je lectuur te verslinden.Grts Johan tcab

Gepost door: johan | 17-06-07

Beste,
U heeft een prachtige site en een echte droomjob! Captain van een B777, iets om van te dromen, volgens mij... Spijtig dat de ATPL opleiding zo kostelijk is, anders had ik ook mijn kans gewaagd als piloot. Helaas zal ik de mechanieker blijven die over vliegen zal blijven dromen...
Nog veel succes toegewenst.
Vriendelijke groetjes.

Gepost door: Sebastien | 19-06-07

De commentaren zijn gesloten.