29-05-07

Return

061

 

"clear Richmond 2 departure, initial altitude 5000 feet". We rijden de startbaan op, fuel 78 ton ok. "clear take off". De motoren draaien op take off thrust. "80 knots". Het einde van de piste nadert snel, 168 kts "v1" en dan aan 174 kts komt de 350.000 kg zware vogel los van de aarde. Eerst zachtjes, alsof de machine aarzelt maar daarna klimt de B777 steeds sneller richting noord-westen. Het Australische binnenland is woestijn, we zullen gedurende uren ETOPS vliegen.

De meisjes zullen het druk hebben met 365 passagiers. Net boven de 20.000 ft komt de purser de cockpit in. "Hi Sam (Samantha)." "Hi, you guys want something to eat?" Duidelijk een understatement dat "something" wanneer ik de menukaart in handen krijg. De traditie wil dat de flying pilot eerst kiest en vandaag is dat mijn Australische First Officer. Omdat de piloten niet hetzelfde mogen eten zie ik met spijt de Rock Lobster van het menu geschrapt worden. Dit wordt een lange vlucht, tijd genoeg voor A La Carte Dining. Als Hors D`Oeuvres kies ik de Crispy confit chicken tart. Geen Soup maar de Seasonal salad had ik graag samen met de Chicken emince gehad. Diced chicken in morel and cepes cream sauce, accompanied with mash potatoes, broccoli florettes, young carrots and roasted cherry tomatoes. Als dessert ga ik voor de Classic warm apple pie served with marbled lemon vanilla ice cream en  Fresh seasonal fruit.

"Brisbane center 419 FL340 CPDLC." En nu zijn we voor een paar uur gerust.

050

 

Vier uur later ter hoogte van Darwin, net na mijn Apple pie en net voor Indonesia dagen de eerste tropische stormen op. Vanaf nu wordt het uitkijken, gelukkig heeft dit toestel een zeer goede radar zodat elke onweerscel met tenminste 10 mijl vermeden wordt. Nog vijf uur te gaan. De meeste passagiers slapen nu en Sam komt rustig een klapke doen. Voor ze terug naar buiten stapt nog vlug " you guys want some coffee or tea?" en dan is ze verdwenen. Vanaf nu tot de landing zal ze stipt om de 20 minuten even komen kijken of alles goed gaat.

008

Australia, Sydney Harbour Bridge

23-05-07

Bangkok-Sydney

dxb-567

 

Bangkok glijdt onder ons door. Voor de tweede maal in een tiental dagen klimmen we de nacht in richting Sydney. Net na Singapore moeten we zo`n 130 km naar het oosten uitwijken om een tropische storm te omcirkelen daarna krijgen we een heldere nacht. In de buurt van Jakarta fonkelen honderden, misschien wel duizenden sterretjes in de oceaan. Allemaal vissersbootjes. Vorige week op de terugweg boven de Mekong delta waren het er nog meer. Boven Australia draait de wind en loopt onze grondsnelheid op. Niemand is er ongelukkig om, de vlucht duurt nu al 8uur en 40 minuten. Voor we ons klaarmaken om de daling in te zetten herinnert de zonsopgang er ons aan dat het hier net 10 uur later is dan in Brussel, de staartcamera`s houden ook niet echt van die lage zon.

070

 

Het beeld kleurt paars en lijkt vervormd. Nog iets minder dan een uur en we staan aan de grond. Dan een vlug dutje en een apero in ............

 

dxb-538

 

03:53 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: sydney, bangkok, jakarta, cockpit b777, australia, pub, onweer |  Facebook |

12-05-07

Auckland-Nieuw Zeeland 

dxb-497

 

dxb-533

 

18:01 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: nieuw-zeeland, cockpit, luchtvaart, boeing, b777, oceaan |  Facebook |

11-05-07

 

dxb-479a

Na een vermoeiende nachtvlucht van 8 uur en 40 minuten tussen de tropische onweders landen we bij opkomende zon in Sydney. Een fijn laagje mist samen met de orangje tinten van de zon geeft de skyline van Sydney een postkaart uitzicht.

Hotel, 2 uur rust, douche, warm aankleden (slechts 24°C hier) en op pad. Via de Botanic Gardens naar het Sydney Opera House. Foto,foto,foto en dan via Circular Quay naar The Rocks. Na een 3 uur stappen is de fut er uit en de batterij van mijn fototoestel leeg, tijd om aan de maag te denken.

 

Morgen Nieuw-Zeeland.

dxb-459a

14:40 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Priceless

 

For more http://www.aflyer.com/chickenwings/

 

Morgen verslag vanuit Sidney.

Slaapwel.

02:31 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

TienTien in Bangkok.

dxb-431

Bangkok 11 uur 25 lokale tijd en buiten is er net een tropisch onweer losgebarsten. Mijn planning in de war, ik dacht de stad te verkennen en wat foto’s te maken. Mijn trouwe Konica Minolta 7D houdt niet zo van de vocht. Ik blijf dan maar deze middag in het hotel eten.

 

We zijn gisteren in de namidag in Bangkok geland na een rustige vlucht. Gans het traject hadden we rugwind en de B777 cruised lekker vlug aan Mach .85. Op 5 uur en 40 minuten stonden we terug aan de grond. Tijdens de nadering hebben we wat moeten schipperen tussen de onweerswolken maar verder waren de weergoden met ons. We zijn “cleared to land”  nadat  de B767 van Martinair de baan heeft verlaten. Na de landing maken we op onze beurt de baan vrij voor het volgende toestel. We taxieën naar  de door de toren ons aangewezen parkeerplaats. Dat taxieën is met dit toestel heel anders dan met om het even welk ander vliegtuig. De B777-300ER is ongeveer 75m lang en heeft een wingspan van 64m. Je rijdt dus met een klein voetbalveld rond. Om een bocht van 180° te maken heb je een baan nodig die 56m breed is. Een ander probleem zijn de reusachtige motoren. Die zijn zo krachtig (bij idle hebben ze hetzelfde vermogen dan de motor van een B737 bij het opstijgen) dat je heel voorzichtig moet zijn of je blaast alles wat achter je staat weg. Aangekomen, parking brake on, engines off en naar het hotel. Dat laatste gaat wat minder vlot, één van de meisjes vindt haar bagage niet. Vandaag zijn we met een crew van 19 en gelukkig zijn de andere koffers er wel.

 

 dxb-436

De regenbui is ondertussen over en ik wandel de Silom road af sla dan naar links af  en via de Patpong road en Surawong road stap ik naar de Silom Village  trade center. Overal biedt men mij “cheap and clean massage aan” maar wanneer een oud vrouwtje mij aanklampt met de vraag “TienTien?” kan ik effe niet volgen. Het antwoord staat op haar kraampje en blijkt een Thaise namaak van Kuifje of Tin Tin te zijn. Eventjes twijfel ik of ik hem zou kopen maar uiteindelijk houd ik het bij een foto. Morgen vertrekken we naar Sidney. Daar blijven we 4 dagen met tussendoor een vlucht naar Nieuw-Zeeland en dan terug naar Bangkok. Binnen een paar dagen sta ik hier dus terug, dan misschien.

dxb-441

01:48 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |