27-06-07

Majoor vlieger Peter Stams "Patja"

Net terug uit Johannesburg. Dutje gedaan, e-mails checken en daar steekt een uitnodiging van "Patja" bij voor de viering van het 20 jarig bestaan van de OCU. Effe surfen op het internet. Uitgekomen op deze "top" foto gemaakt door mijn vriend Peter. Lang geleden vlogen we in hetzelfde smaldeel in de BAF. Toen ik besliste om naar de burgerluchtvaart over te stappen is hij gebleven. Hij is Majoor en baas van de OCU geworden. Als piloot-instructeur traint hij de nieuwe F16 piloten en maakt geregeld ook prachtige foto's. Patja picture collection

close-Patja

 

The Operational Conversion Unit (OCU) F16 has been created as a Squadron in September 1987. As from then, the Squadron Insigne (Semper Vulture) and traditions of the Fighter School of Koksijde (1948-1958) were proudly taken over by the OCU. The task of the OCU is to convert young pilots from Alpha Jet to F16 and get them to a basic operational status. The conversion-syllabus consists of some 100 missions (flight simulator included) and lasts 8 months. Actually, a total of 6 Instructor Pilots are converting 7 trainees of Class 2006-1 and 2 staff-pilots with previous F16 experience. Around one third of the syllabus is flown in F16BM, the rest in F16AM. The OCU will proudly present her special birthday F16BM-tail as well as a special (photo-) book on the history of the Fighter School and the 20 Years OCU on the 17 Jul 2007 Spotters’ Day. The revenue of this publication will be used in support of the "De Kleine Prins" - Kinderkankerfonds Limburg a benevolent fund helping families faced with a child suffering from cancer with moral, financial and material support.

 

19:18 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

26-06-07

Ai en Oei

images[2]

 

Gisteren geland in Johannesburg, South Africa. Een vlucht van 8uur en een paar minuten. Nog wat tijd verloren toen bleek dat de marshaller ons een vijftal meter te vroeg had laten stoppen op onze parkingstand en de staart van het vliegtuig te ver uitstak. Of we de motoren effe terug konden opstarten? Hallo! Geen denken aan. Ze hebben ons dan maar getowed. Mijn First Officer, een Zuid Afrikaan afstammeling van de eerste blanken in SA, verzorgde de PA naar de passagiers. Ik heb enkel het begin begrepen" welkom in zud afrika dames en hiere....". In Europa had dit enkel ergernis opgewekt, hier zoals een passagier het zei " he this is Africa, no worries".

`s Avonds in de bar gehangen met 1 van de managers van het hotel. Tegen 4 uur in de morgen kende ik de ganse geschiedenis van Zuid Afrika, de blanke geschiedenis wel te verstaan. Tegen 11 uur uit bed, ai.....direct gevolgd door oei. Fototoestel niet bij, geen drama kom nog wel eens terug. Alleen heeft de company hier 3 crew hotels en ben ik niet zeker nog ooit in dit hotel terug te komen. Indaba hotel Johannesburg.

Dezen avond op tid in da bed vor vroege opstoan!

 

Sala kahle (zoeloe for see u)

south-africa[1]

 

12:43 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: south africa, zoeloe |  Facebook |

23-06-07

Cross wind

De B777 crosswind limitation is 45Kts (81km/h). Om het toestel op de landingsbaan te mikken moet de cockpit zich boven de zijkant van de baan bevinden. Het is effe wennen aan dat zicht maar mik je op het midden van de baan dan staan de pootjes in het gras. Vanaf 35Kts (63km/h) mag je het toestel ook niet meer volledig de-crabben (oplijnen met de baan) anders raakt de motor de grond.

 

 

20:52 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: b777, crosswind landing, video |  Facebook |

 Sint Elmo's fire

dxb-534

Onlangs, ergens boven de South China Sea onderweg naar Ho Chi Minh (Saigon) maakte ik een foto van het Sint Elmo's fire op de front windshield (voorruit). Soms krijg je die kleine statische ontladingen en alhoewel heel spectaculair had ik nooit gedacht dat ze kwaad konden maar.......

 

  • During climbout...we were in heavy rain and massive St. Elmo’s Fire, lots of lightning and moderate chop/turbulence. We were climbing through FL270 and doing 270 knots with the autopilot on. After several minutes of this there was a strong burning smell in the cockpit. I had experienced this before in the 757 during St. Elmo’s Fire, but the copilot hadn’t.

    The smell got stronger and then the Captain’s airspeed indicator indicated about 120 knots. Then my altimeter failed.... We then got a ‘rudder ratio’ and ‘mach speed trim’ warning on the EICAS [Engine Instrument and Crew Alerting System]...More electrical instruments seemed to be failing or giving false information on my side and the problem was spreading to the co-pilot’s side. There were more EICAS warnings than we could read. Then the autopilot did a pitch up of over 10 degrees....I disconnected the autopilot. We declared an emergency to return to ZZZ. The problem [was], the radios seemed to have failed. On standby instruments, I slowly turned back to ZZZ...

    After repeated calls, the radio started to work...An emergency was officially declared...During this time, instruments were starting to come back, one by one. The burning smell was also going away...All warnings started to go away and everything worked normally...We landed overweight...The landing was extremely smooth on a very wet runway...

    It is my understanding (unconfirmed) that maintenance found nothing wrong with the aircraft. The only explanation that either I or the copilot can come up with is that there was a massive static buildup/discharge or lightning strike that temporarily knocked out most of our electrical system. There was no loud bang or sound normally associated with lightning strike or static discharge...

     

    dxb-565a

     

  • 19:58 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: saigon, sint elmo s fire, south china sea |  Facebook |

    Black out.

    dxb 793

     

    Potverdorie! Het heeft wat tijd genomen maar eindelijk geraak ik terug op mijn blog. Onmogelijk om nog in te loggen met de skypass, niks hulp van skynet. Ik ben dan maar zelf op zoek gegaan naar een oplossing. Ongelooflijk hoeveel software er op het internet gratis te downloaden valt, voor elk probleem bestaat er wel een oplossing en meestal legaal maar soms ook iets minder legaal. Afein we zijn terug.

    De temperaturen lopen hier tijdens de dag op tot soms 50°C. Toch lijkt dat geen enkel probleem voor de B777 motoren. Die zijn zo krachtig dat je bijna nooit het volle vermogen nodig hebt om op te stijgen. Gisteren dacht ik nochtans van wel. 456 Passagiers en 46°C buitentemperatuur, maar nee verre van full TO thrust. Bij het taxieën wil hij zelfs accelereren in idle en moet je geregeld remmen. Een echt raspaard. Ik was vroeger eerder Airbus-fan nadat ik van de B737 naar de Airbus over gegaan was, vooral vanwege de ruime en comfortabele cockpit van de A320. Maar de B777 speelt in een andere league mee, die van de A380, B747-800 en B787. De rumour-molen draait hier op volle toeren, zou de maatschappij voor de B787 kiezen en niet de A350 dan zouden de B777 piloten ook de 787 vliegen.

    decoration
     

    Like the B777--Somewhat

    Although the B787 cockpit represents a major shift in development and design, it also is meant to provide commonality with the B777 flight deck, to facilitate transition training. (Boeing's goal is for B777 pilots to train no more than five days for B787 transition.) This commonality posed unique challenges for Collins. "One of the biggest challenges was the check lists; we wanted to make sure the check lists in the two aircraft are extremely common," says Irmen.

    "The other area that's a challenge is the pilot controls," he adds. "We're working to make the feedback from the 787 controls feel the same as in the 777. In other words, we're working to duplicate the force feel curves for each axis: pitch, yaw and roll." Rockwell Collins Electroprecision in Irvine, Calif., is developing the B787 pilot controls.

    A major distinction between the two aircraft cockpits is the display size. The B787 boasts five 15.1-inch diagonal, liquid crystal displays (LCDs)--twice as large as the B777's screens. The B787 will be the first commercial aircraft to be equipped with these large displays, although they may be installed in a government/military aircraft prior to the the Dreamliner's scheduled entry into operation in 2008. "We're working on another program on the government side," says Irmen, adding that he could provide no further details of potential display system orders.

     

     Ik ben benieuwd.

     

    dxb 792

     

    15:27 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) | Tags: b777, b787, a350 |  Facebook |