10-07-07

nu pas opgemerkt?

In de Standaard gelezen,

 

Brussels Airlines heeft gebrek aan piloten

BRUSSEL - De voorbije zes maanden heeft luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines al een vijftigtal piloten en co-piloten zien opstappen. Dat meldt Le Soir.

Om de vluchten in september en oktober te verzekeren, heeft Brussels Airlines tijdelijk een tiental gewezen Sabena-piloten opgeroepen. Deze 58- en 59-jarige piloten zullen onder een onafhankelijk statuut op lange afstandsvluchten worden ingezet. Om het personeelstekort op de Europese vluchten op te vangen, zal Brussels Airlines een vliegtuig met piloten van een andere luchtvaartmaatschappij huren.

De mensen die het bij Brussels Airlines voor bekeken houden, zijn meestal ervaren piloten die op de recruteringslijsten van Air France stonden of voor een beter loon bij lage kostenmaatschappijen kiezen.

Om het probleem te bedwingen, heeft Brussels Airlines een aanwervingscampagne op poten gezet en overweegt de luchtvaartmaatschappij ook de loonschalen te herzien.

'Belgische luchtvaartmaatschappijen kunnen niet dezelfde fiscale voordelen aanbieden als buitenlandse bedrijven. De Belgische overheid moet dringend maatregelen nemen om de concurrentiepositie van de Belgische luchtvaartmaatschappijen in de mondiale arbeidsmarkt te vrijwaren', zegt Geert Sciot van Brussels Airlines in een reactie.

Betere lonen

De woordvoerder stelt dat alle Europese luchtvaartmaatschappijen momenteel geconfronteerd worden met het feit dat de vraag naar ervaren lijnpiloten groter is dan het aanbod. 'Nieuwe luchtvaartmaatschappijen, low cost spelers en maatschappijen uit de Golfregio benaderen op zeer actieve wijze piloten van bestaande luchtvaartmaatschappijen met jobaanbiedingen en fiscaal aantrekkelijke verloningsformules', zegt Sciot. 'Omwille van hun hoge opleidingskwaliteit, talenkennis en ervaring zijn Belgische piloten extra in trek. Het gevolg is dat er de laatste maanden meer piloten dan anders de Belgische luchtvaartbedrijven definitief vaarwel zeggen voor een carrière in het buitenland.'

Brussels Airlines is de voorbije weken ook nog geconfronteerd geweest met het vertrek van verschillende ervaren piloten om medische of familiale redenen. Zij kunnen hun baan als lijnpiloot tijdelijk of definitief niet uitvoeren.

Brussels Airlines benadrukt dat de passagiers geen hinder ondervinden van het pilotentekort. Er is extra pilotentraining voorzien en er worden momenteel op zeer actieve wijze piloten aangeworven.

 

Hebben ze dat nu pas ontdekt?

Dit is niet enkel een probleem voor Brussels Airlines maar voor gans de Belgische luchtvaartsector. Toen Sabena failliet ging hebben veel maatschappijen er gebruik van gemaakt om ervaren piloten aan minimum lonen aan te werven. Velen onder hen waren niet voorbereid op het failliet en de meesten hebben (zwaar tegen hun goesting) een serieuze stap achteruit gezet. Langere werktijden, kortere rusttijden, lagere lonen en weinig respect was de algemene trend. De piloten konden toch nergens anders naartoe. Veel piloten zijn verplicht naar het buitenland getrokken. Na een tijdje kwamen de eerste verhalen van die expats in Belgie toe. Bleek dat de Belgische piloten het goed deden in het buitenland en snel carriere maakten. De buitenlandse maatschappijen zagen ze graag komen. Toen is het omgekeerde gebeurd van wat men verwacht had. De piloten in het buitenland kwamen niet terug maar diegenen die nog bij een Belgische maatschappij aan het werk waren vertrokken naar het buitenland.

Ja de lonen zijn 2 tot driemaal van wat ze in Belgica zijn maar dat is niet de enige reden waarom zoveel mensen vertrekken. Weinig carriere mogelijkheden, geen jobsecurity, lange werk-en korte rusttijden, een zeer luchtvaart-onvriendelijk-politiekklimaat en waarschijnlijk nog een hoop persoonlijke redenen.

Nu draaien alle scholen plots op volle toeren maar dat is wat laat. Het duurt jaren voor men van nul tot boordcommandant opklimt en het zijn nu juist de ervaren piloten die vertrekken. In feite zijn de Belgische maatschappijen een vijver waar de grote buitenlandse maatschappijen maar uit te vissen hebben wanneer het hun uitkomt. En dat het nog erger zal worden staat vast. De company waarvoor ik werk heeft volgend jaar zo`n 550 piloten nodig en is bereid het nodige te doen om ze te vinden.

Wat het helemaal hopeloos maakt voor bedrijven als Brussels Airlines is dat de jonge piloten, in tegenstelling tot enkele jaren geleden, veel minder loyaal aan 1 maatschappij zijn. Veel jonge piloten vliegen hun uurtjes ervaring bijeen maar staan ondertussen op de wachtlijsten van de groten zoals Lufthansa, Airfrance-KLM, Britisch Airways, Eazyjet, Emirates,etc.....

Is dat tekort aan piloten nu plots ontstaan? Maar neen. Jaren op voorhand kon men dit zien aankomen, maar je moet het wel willen zien!

11:37 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Daar ben ik het volledig mee eens, ze konden het al jaren op voorhand al hebben zien aankomen. Dat is ook wat mij stoort hier in België, een stront mentaliteit, altijd meer en minder geven, politiek dat niet luchtvaart gezind is, enz... Ik ben ervan overtuigd dat de mensen dat momenteel in de luchtvaart zitten met ervaring en licentie, zowel piloten, mechaniekers, instructeurs,... hun boterham goed kunnen verdienen en stukken beter dan in klein België, indien ze de stap durven zetten om naar het buitenland te vertrekken... Er is een wereldwijd tekort aan luchtvaart personeel...

Gepost door: Sebastien | 10-07-07

Boontje komt om z'n loontje!

Gepost door: Jan Ottenbourg | 11-07-07

De commentaren zijn gesloten.