24-07-07

Passagier

a-(18)

Singapore by night.

 

Verleden week via Singapore van Nieuw Zeeland en Australië terug naar huis gevlogen. Deze week moest ik dringend naar Brussel. Zonder problemen een paar dagen verlof gekregen maar dan......

Alle vluchten naar Frankfurt, London, Parijs en Dusseldorf overbooked. Waar halen ze die passagiers toch allemaal vandaan? 's Avonds e-ticket gebooked naar Dusseldorf, een paar zaken in mijn flightcase gestopt en kort nachtje rust meegepikt. 's Morgens door Mike afgezet op de luchthaven, thanks Mike, en dan afwachten of er toch een plaatsje vrijkomt op de Dusseldorf. Neen dus. F****k te laat voor een andere vlucht naar Europa. Terug naar ticketting. De man kijkt raar op wanneer hij mij naar mijn destination vraagt en ik hem antwoord "Europe, anywhere". Op de namiddagvlucht naar Frankfurt kan ik nog mee en gelukkig in business, dat maakt het wat relaxer. Twee koffies in de Costa later kan ik boarden. A340 naar FRA here we come. Met een beetje geluk haal ik de Lufthansa vlucht van FRA naar BRU nog. Rustige vlucht, beetje geslapen, gegeten, filmpje gekeken en fotootje gemaakt.

dxb-003

 

Geland in FRA. Snel van terminal 2 naar terminal 1. Een hele lieve mevrouw aan de Lufthansa balie legt mij uit dat de BRU van 20h30 gecanceled is en dat er nog slechts 1 plaats over is op de laatste vlucht van de dag. Als ze ziet dat ik de bijna 500 euro toch iets teveel vind voor een enkele vlucht naar Brussel wijst ze me de weg naar de rent a car standjes. Avis, geen auto's meer??? Gelukkig nog 3 karretjes bij Hertz, ik had een A3 gewild maar heb het met een Fordje moeten stellen. "Maar mijnheer u weet toch dat het deze weekend F1 in Nurnberg is?" Even wil ik die man vragen of ze daar dan met zijn Hertz karretjes gaan racen maar gezien de ongeduldigaards in de file achter mij, die maar al te graag mijn Fordje willen inpikken zwijg ik wijselijk. De rit naar Brussel duurt zo'n vier uur, vlot verkeer. Mijn Fordje bolt goed voor zo'n klein ding het maakt alleen wat veel lawaai of misschien protesteert het omdat het ritme wat hoog ligt. Ze moeten het maar weten ik had dan ook een A3 gevraagd. In vier dagen zal ik bijna 1500km afleggen.

Onderweg denk ik even aan de terugreis binnen drie dagen......ik wil geen passagier meer zijn.

17:20 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

13-07-07

 Dikke springmuis

IMG_0161

 

Ik wist niet dat ik zo beroemd was. "you are here" terwijl ik zelf amper wist waar ik was. Gaan eten in mijn favoriet restaurant langs de Brisbane River. Lekker stukje vlees en nee geen Kangaroo voor mij. Zo`n reuze springmuis lijkt me niet om op te eten.

IMG_0155

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kangaroo "dikke springmuis" fillet.

 

dxb-514
 
 
 
 
 

 

Sinds gisteren terug uit Nieuw Zeeland. Prachtig land maar het was er bar koud. Bewolkt, wind en af en toe een regenbui met temperaturen van rond de 10 graden. Terwijl het hier in Australia vandaag zo`n 22 graden warm is. Toch lijkt Nieuw Zeeland mij een plaats waar ik gerust op pensioen zou kunnen gaan. Rustig, veel natuur en de mensen zijn er vriendelijk en kalm.

 

Nieuw Zeeland`s ruige kust

 

 

Voor meer foto`s ga naar geoffrossphotography

00143

09:13 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: kangaroo, nieuw zeeland |  Facebook |

12-07-07

Brisbane

IMG_0098

 

Drie dagen geleden toegekomen in Brisbane vanuit Singapore. Op de twee landingsbanen waren de ILS systemen buiten gebruik en enkel de VOR approach was beschikbaar. Na een lange nachtvlucht nog een inspanning doen om zo`n ouderwetse procedure te vliegen? Helemaal niet. De procedure zit in de boordcomputer en de autopiloot vliegt die perfect in LNAV en VNAV. Even precies als een ILS met het GPS systeem. Je kan alleen geen automatische landing maken vanuit een non precision approach.

IMG_0152

 

Australie is een aangename plaats om leven. Hier in Brisbane, midden in de winter, is de temperatuur tijdens de dag gemiddeld 20 graden. De Eagle Street Pier is gekend voor zijn restaurants, heel aangenaam gegeten op een terrasje langs de Brisbane River. Daarna via de City Botanic Gardens terug gewandeld naar de Queen Street Mall waar ik gewoonlijk nog een Frappucini met caramel drink. Dan richting hotel.

 

Volgende halte Auckland, Nieuw Zeeland.

 

IMG_0108

First class

13:46 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) | Tags: b777 cockpit, b777 cabin, brisbane |  Facebook |

10-07-07

nu pas opgemerkt?

In de Standaard gelezen,

 

Brussels Airlines heeft gebrek aan piloten

BRUSSEL - De voorbije zes maanden heeft luchtvaartmaatschappij Brussels Airlines al een vijftigtal piloten en co-piloten zien opstappen. Dat meldt Le Soir.

Om de vluchten in september en oktober te verzekeren, heeft Brussels Airlines tijdelijk een tiental gewezen Sabena-piloten opgeroepen. Deze 58- en 59-jarige piloten zullen onder een onafhankelijk statuut op lange afstandsvluchten worden ingezet. Om het personeelstekort op de Europese vluchten op te vangen, zal Brussels Airlines een vliegtuig met piloten van een andere luchtvaartmaatschappij huren.

De mensen die het bij Brussels Airlines voor bekeken houden, zijn meestal ervaren piloten die op de recruteringslijsten van Air France stonden of voor een beter loon bij lage kostenmaatschappijen kiezen.

Om het probleem te bedwingen, heeft Brussels Airlines een aanwervingscampagne op poten gezet en overweegt de luchtvaartmaatschappij ook de loonschalen te herzien.

'Belgische luchtvaartmaatschappijen kunnen niet dezelfde fiscale voordelen aanbieden als buitenlandse bedrijven. De Belgische overheid moet dringend maatregelen nemen om de concurrentiepositie van de Belgische luchtvaartmaatschappijen in de mondiale arbeidsmarkt te vrijwaren', zegt Geert Sciot van Brussels Airlines in een reactie.

Betere lonen

De woordvoerder stelt dat alle Europese luchtvaartmaatschappijen momenteel geconfronteerd worden met het feit dat de vraag naar ervaren lijnpiloten groter is dan het aanbod. 'Nieuwe luchtvaartmaatschappijen, low cost spelers en maatschappijen uit de Golfregio benaderen op zeer actieve wijze piloten van bestaande luchtvaartmaatschappijen met jobaanbiedingen en fiscaal aantrekkelijke verloningsformules', zegt Sciot. 'Omwille van hun hoge opleidingskwaliteit, talenkennis en ervaring zijn Belgische piloten extra in trek. Het gevolg is dat er de laatste maanden meer piloten dan anders de Belgische luchtvaartbedrijven definitief vaarwel zeggen voor een carrière in het buitenland.'

Brussels Airlines is de voorbije weken ook nog geconfronteerd geweest met het vertrek van verschillende ervaren piloten om medische of familiale redenen. Zij kunnen hun baan als lijnpiloot tijdelijk of definitief niet uitvoeren.

Brussels Airlines benadrukt dat de passagiers geen hinder ondervinden van het pilotentekort. Er is extra pilotentraining voorzien en er worden momenteel op zeer actieve wijze piloten aangeworven.

 

Hebben ze dat nu pas ontdekt?

Dit is niet enkel een probleem voor Brussels Airlines maar voor gans de Belgische luchtvaartsector. Toen Sabena failliet ging hebben veel maatschappijen er gebruik van gemaakt om ervaren piloten aan minimum lonen aan te werven. Velen onder hen waren niet voorbereid op het failliet en de meesten hebben (zwaar tegen hun goesting) een serieuze stap achteruit gezet. Langere werktijden, kortere rusttijden, lagere lonen en weinig respect was de algemene trend. De piloten konden toch nergens anders naartoe. Veel piloten zijn verplicht naar het buitenland getrokken. Na een tijdje kwamen de eerste verhalen van die expats in Belgie toe. Bleek dat de Belgische piloten het goed deden in het buitenland en snel carriere maakten. De buitenlandse maatschappijen zagen ze graag komen. Toen is het omgekeerde gebeurd van wat men verwacht had. De piloten in het buitenland kwamen niet terug maar diegenen die nog bij een Belgische maatschappij aan het werk waren vertrokken naar het buitenland.

Ja de lonen zijn 2 tot driemaal van wat ze in Belgica zijn maar dat is niet de enige reden waarom zoveel mensen vertrekken. Weinig carriere mogelijkheden, geen jobsecurity, lange werk-en korte rusttijden, een zeer luchtvaart-onvriendelijk-politiekklimaat en waarschijnlijk nog een hoop persoonlijke redenen.

Nu draaien alle scholen plots op volle toeren maar dat is wat laat. Het duurt jaren voor men van nul tot boordcommandant opklimt en het zijn nu juist de ervaren piloten die vertrekken. In feite zijn de Belgische maatschappijen een vijver waar de grote buitenlandse maatschappijen maar uit te vissen hebben wanneer het hun uitkomt. En dat het nog erger zal worden staat vast. De company waarvoor ik werk heeft volgend jaar zo`n 550 piloten nodig en is bereid het nodige te doen om ze te vinden.

Wat het helemaal hopeloos maakt voor bedrijven als Brussels Airlines is dat de jonge piloten, in tegenstelling tot enkele jaren geleden, veel minder loyaal aan 1 maatschappij zijn. Veel jonge piloten vliegen hun uurtjes ervaring bijeen maar staan ondertussen op de wachtlijsten van de groten zoals Lufthansa, Airfrance-KLM, Britisch Airways, Eazyjet, Emirates,etc.....

Is dat tekort aan piloten nu plots ontstaan? Maar neen. Jaren op voorhand kon men dit zien aankomen, maar je moet het wel willen zien!

11:37 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |