18-08-07

Theodoor Cleysters

dxb-065

De jaren twintig... Van Duinkerke tot Jakarta. Van een schemerige klerk tot een gevierd avonturier. Van het kind dat werd opgevoed door vrouwen met organdie jurken, tot de rusteloze reiziger. Van Theodoor, naïef en schuchter, tot mijnheer Cleysters, die door zijn onvoorspelbaar lot in de windhoos van het avontuur wordt gestuwd. Tussen Joseph Conrad en Robert Louis Stevenson, een magische saga die je raakt in het diepste van je ziel.

Theodoor Cleysters een Draulans, een echte avonturier, daar moet ik aan denken bij het overvliegen van Borneo. In die jaren, de jaren twintig, moest je met de boot, de trein, het paard of te voet vooruit. Je kwam mensen tegen, leuke en minder leuke, je moest bergen beklimmen en oceanen over. Daarvoor had je tijd, energie en doorzettingsvermogen nodig. Vandaag stappen we het vliegtuig op en een paar uur later stappen we op een ander continent weer af. Daarboven ontsnappen we aan alles wat er onder ons gebeurt. We vliegen over streken van extreme armoede, over stormgebieden, over oorlogsgebied, over drukke steden, over woestijnen en zeeën maar merken daar helemaal niets van. In de cockpit is het tijdens die lange vluchten meestal doodkalm, alles wat de rust kan verstoren wordt ontweken. Je leeft een beetje op je eigen aparte planeet, je hebt je losgemaakt van de dagelijkse sleur.

Vandaag zet een supertyphoon, ergens rechts van ons, de Philipijnen onder water. Zo'n typhoon had voor Theodoor het einde kunnen betekenen voor ons betekent het een kleine omweg.

418-(71)a

SUBJ/SIGNIFICANT TROPICAL WEATHER ADVISORY FOR THE WESTERN AND/SOUTH PACIFIC OCEANS/160600Z-170600ZAUG2007//REF/A/MSG/NAVPACMETOCCEN PEARL HARBOR HI/160151AUG07//AMPN/REF A IS A TROPICAL CYCLONE WARNING.//RMKS/1. WESTERN NORTH PACIFIC AREA (180 TO MALAY PENINSULA):   A. TROPICAL CYCLONE SUMMARY:      (1) AT 160000Z, SUPER TYPHOON (STY) 09W (SEPAT) WAS LOCATEDNEAR 17.2N 126.5E, APPROXIMATELY 480 NM SOUTHEAST OF KAOSHIUNG,TAIWAN, AND HAD TRACKED NORTHWESTWARD AT 08 KNOTS OVER THE PASTSIX HOURS. MAXIMUM SUSTAINED WINDS WERE ESTIMATED AT 140 KNOTSGUSTING TO 170 KNOTS. SEE REF A (WTPN31 PGTW 160300) FOR FURTHER

DETAILS.


418-(62)

19:42 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) | Tags: borneo, typhoon |  Facebook |

17-08-07

Australian Roadsigns

dxb-072

Australische "roadsigns" zijn:

a. saai

b. nodig

c. bizar

d. verleidelijk

16:16 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) | Tags: blote vrouwen, roadsigns, australie |  Facebook |

11-08-07

Maanloos

syd-029
In de verte lichten verschillende bosbranden op langs de Australische kust. Verder is alles diep donker.

Ik hou niet van die maanloze nachten. Gelukkig waren er geen typhoons voorzien langs onze flextracks, het is nochtans het moesson seizoen. Ook geen volcanic ash  in de Notams vandaag. Van Kuala Lumpur via Singapore tot Jakarta hadden we geregeld wat clear air turbulence maar nu is alles doodkalm. Binnen enkele minuten gaan we ETOPS. Ik check nog even het weer van beide suitable airports, Learmonth en Alice Springs. Mocht het weer niet goed genoeg zijn kunnen we de ETOPS sector niet in. We kunnen er ook niet rond. In dat geval moeten we terug. Het weerbericht is beter dan verwacht, we gaan door. We zijn ondertussen CPDLC met Brisbane en de FO rust even uit. Ik klim van FL 340 naar FL 346, onze optimum level. We hebben een block tussen FL 330 en 350 en zijn vrij alle levels daartussen te gebruiken. Over Ozie country is de nacht nog donkerder. Hier en daar een lichtje maar gedurende 3u40min blijft de horizon leeg. Onze grondsnelheid ligt rond de 920km/u. We leggen 255m/sec af. Per woord dat ik schrijf ongeveer 500m. Stel je voor dat je te voet dwars door Australië zou moeten. 3400km, dat zou maanden duren en de kans om het te overleven is wel bijzonder klein. Zo`n overlevingstocht is voor de echte avonturiers, de Draulansen van deze wereld. Ik las net nog op Dirk zijn blog dat hij binnenkort naar Congo vertrekt, Bonobonos bestuderen. Nee wij zijn luxe reizigers. De airco op 23 graden, een vers fruitsapje en aan 920km/uur door de nacht naar Sydney.

Nog 2u30min, tijd om breakfast te bestellen vindt FO Fred die net tot leven komt met " let's eat something before we start our descend!"

Ik hou niet van die donkere nachten.

syd-036

Fl 350, rising sun in the east.

syd-058

Parked in Sydney

14:34 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

02-08-07

Pro-contra

IMG_0163

 

Knaagt het soms niet dat je zo ver zit van je "thuis"-omgeving? Je hebt je eigen familie wel om je heen, maar zovele anderen zitten zo ver weg...

Brace 

 

 

Wel het was een weloverwogen beslissing. In België hadden we omzeggens geen sociaal leven. Wanneer je bij een chartermaatschappij vliegt weet je dat je veel 's nachts zal vliegen, tijdens weekends en tijdens de vakantie. Geen vakantie met de familie, bijna nooit een weekend samen en heel dikwijls ga je slapen wanneer de rest opstaat. Dat kan je een paar jaren doen maar het vreet aan de gezondheid en de relatie. Geen gezaag gewoon veranderen van job.

We wonen nu wat verder in kilometers maar in tijd maakt het niet veel uit. Op minder dan een dag zijn we terug in België. Vlugger dan wanneer je met de wagen van het zuiden van Frankrijk terug moet. Ons sociaal leven is er enorm op vooruit gegaan, er valt hier elke dag wel wat te doen, en die vermoeidheid die je meesleept in de charterbusiness is verdwenen alhoewel ik er eerst niet gerust in was met de jetlag. De kinderen groeien op in een echte multiculturele wereld, ze gaan naar de Universal American School, en zijn met spijt voor een maand naar België vertrokken. Op professioneel vlak.....the place to be. Wereldwijd netwerk, nieuw materiaal en meestal tevreden klanten. We waren een beetje uitgekeken op België en met de luchtvaart gaat het er niet echt goed dus leek dit ons wel iets en tot nu toe lijkt het aardig te lukken.

Morgen zien we wel weer.

 

dxb-034

 

17:11 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |