26-09-07

"cleared takeoff 27R"

LHR-044
“**030 cleared takeoff runway 27 right, switch departure frequency “. We lijnen de 285.000kg zware machine op met de runway. Performance wise geen probleem vandaag, het maximum gewicht is 350.000kg voor takeoff. De FO geeft aan dat de baan vrij is, “final free, takeoff checklist completed, crew seated”. Ik antwoord “27 right confirmed” om aan te geven dat we wel degelijk de juiste baan oprijden. Tijdens het oplijnen overloop ik in mijn hoofd  nog snel even welke acties ik zal ondernemen in geval er iets fout gaat tijdens het opstijgen zodat ik geen kostbare tijd zou verliezen. Tot 80 knots zal ik voor elk probleem stoppen daarna enkel nog voor master warnings zoals een motor die brand of die het begeven heeft. V1 is de snelheid waarna het niet meer mogelijk is het toestel gestopt te krijgen op de baan, ik zal dus doorgaan wat het probleem ook is. Indien ik op V1 een engine fire zou krijgen zal ik het toestel  bij Vr  (rotatie snelheid) zachtjes van de grond halen, ik zal rechtdoor blijven vliegen omdat er hier geen obstakels voor de baan liggen, het landingsgestel  binnen halen van zodra het toestel in de lucht is en boven de 200 voet zal ik de autopilot opzetten. Eens de autopilot aan kan ik makkelijker de handelingen van de FO volgen. Boven de 400 voet zal ik de FO vragen de recall actions te beginnen, daarbij steeds oplettend dat hij zich niet vergist van motor. Ondertussen blijven we klimmen naar  1000 voet  daar zal ik het toestel  laten versnellen en de flaps  naar binnen halen. Is het vuur geblust klimmen we naar een veilige hoogte, doen alle checklists, lozen we een gedeelte van de brandstof en maken we ons klaar om terug te komen landen. Valt de motor echter niet te blussen dan zal ik een circuit vliegen en het toestel zo vlug mogelijk terug aan de grond zetten terwijl de FO zo veel mogelijke checklists afwerkt. Ik moet dan opletten  voor de snelheid omdat we in overgewicht en op 1 motor komen landen. In dat geval zullen we ook een “passenger evacuation” op de landingsbaan moeten doen. Dat alles hebben we reeds zo dikwijls getraind in de simulator dat het zich in mijn geest in een paar seconden afspeelt.

Opgelijnd “heading checked”, zachtjes laat ik de motoren naar 55% N1 oplopen, druk ik TOGA en neemt de autothrottle het over. Het toestel trilt zachtjes wanneer die enorme kracht van 2 reusachtige jetmotoren het eerst rustig en daarna steeds sneller over de baan duwt. De FO checked de motoren “thrust set” gevolgd door “80 knots”. Steeds sneller raast de reusachtige vogel de baan af. Net voor de snelheid V1(172 knots) haal ik mijn hand van de throttles, even later komt de call “rotate” en breng ik de neus van het toestel omhoog. Niet te snel want dan raakt de staart de grond maar ook niet te traag want dan komen we niet tijdig van de grond. De FO called “positive climb” en ik geef het bevel de landing gear binnen te halen. We zijn nog maar over gegaan naar departure frequency maar krijgen al een heleboel bevelen “ **30 climb unrestricted to  4000 feet, turn heading 060 and keep 250 knots”. In zo’n drukke omgeving zet ik de autopilot zo vlug mogelijk aan dan kan ik mijn aandacht spreiden. Het weer is prachtig en tijdens het uitklimmen zien we boven en onder ons andere toestellen. Sommige komen landen andere vertrekken in verschillende richtingen naar 1 of andere verre uithoek van onze kleine planeet. Voor het opstijgen stonden we in de wachtende rij achter een B777 van AA. Terwijl wij naar het oosten draaien horen we hem veranderen van frequentie, hij vliegt richting west. Terwijl we bijna samen van hetzelfde punt zijn opgestegen zullen we allebij binnen een 7tal uren landen maar met een halve wereld afstand tussen.


LHR-028

 American Airlines...Dat doet er mij aan denken dat ik mijn visa voor de US in orde moet laten brengen wil ik nog naar Newyork en Houston vliegen volgende maand.

LHR-066

14:11 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Thanks J.C. for the very interesting summary story of the workload during a t/o with the T7.
Greetings
Michel

Gepost door: Michel | 26-09-07

Ik heb net je logs gelezen en ik heb van genoten. Geweldig. thanks!

Gepost door: william ista | 30-09-07

Ik heb net je logs gelezen en ik heb van genoten. Geweldig. thanks!

Gepost door: william ista | 30-09-07

Leuk om te lezen!
V1 van 172kts, ja man!

Gepost door: Steven | 03-10-07

De commentaren zijn gesloten.