17-10-07

The “NEW KID on the BLOG”:

20060202-061104-2

Bjorn Moerman 36, Emirates Training captain A330-340

Tussen pot en pint beloofde ik vorige week, JC wat te helpen, door zelf nu en dan wat te bloggen...Belofte maakt schuld! 

Een paar dagen geleden was ik boven Saudië-Arabië getuige van een prachtige sunset op FL410. Perfect om weg te dromen en eventjes stil te staan bij dat andere mooie moment, 20 jaar geleden.. mijn eerste solovlucht op Moorsele.

A330 Sunset

 

Het begon allemaal veel vroeger, toen ik in juni 1975, op de achterbank van de

OO-MRB, een Morane 892A, als 4 jarige, mijn eerste vlucht maakte van Moorsele naar Le Plessis Belleville. Samen met mijn ouders was ik op weg naar de Paris airshow in Le Bourget. Mijn geheugen laat me wat in de steek, maar blijkbaar was het die dag barslecht weer en deden de “AirSickness bags” vlotjes de ronde...

Toch zou ik er sinds die dag blijkbaar nooit meer genoeg van krijgen! De microbe had toegeslaan, het begin van een lang verhaal...

Dit was ook het jaar dat mijn beide ouders begonnen zijn aan hun vergunning  privaat piloot, toen nog het B-brevet. Ze zijn daarna vlotjes blijven verder vliegen tot midden de jaren negentig.  

OO-MRB
 

Tijdens die periode werden alle weekends doorgebracht in of rond een vliegtuig...

Er kwam zelfs, eind de jaren ‘70, een eigen vliegtuig in het gezin Moerman. Weekend-trips naar Texel, Seppe, Midden-Zeeland, Normandie, Bretagne,... noem maar op... Het waren mooie tijden! Halfweg de jaren ‘80 werd “bakkerij Moerman” verkocht en verhuisde het gezin naar Moorsele. Pa en ma deden er vanaf dan, de uitbating van Bar-Restaurant Bleriot op EBMO. Vliegtuigen beperkten zich nu niet meer tot de weekends, maar waren ons dagelijks “brood”. We stonden ermee op en we gingen ermee slapen... Het waren mooie tijden! 

Als zestienjarige puber verhuisde ik van de rechter naar de linkerstoel.

Op 2 december 1987 deed ik net voor sunset mijn eerste solo-vlucht en werd ik even Belgie’s jongste piloot... privaat piloot brevet op zak op m’n 17de, de “Tour de France des Jeunes Pilotes” op m’n 18de ...

Het waren mooie tijden! Arts jongste piloot compilatie
Wat niet zo wou vlotten was mijn humaniora,  waar ik een tweetal keer ben “blijven steken”. Ik hoor nu nog steeds mijn wiskunde leraar: roepen; “Moerman, jij wordt nooit piloot, in de goot ga je eindigen!” Een van ons twee, zou gelijk krijgen...! Maar op vlieggebied ging wel alles prima: twin engine rating op de Britten Norman Islander in ’90, IFR rating in ‘92, ATPL theorie in ‘93. Aan vlieguren trouwens ook geen tekort. Woonende op het vliegveld van Moorsele, kreeg ik de kans om in de weekends en vakanties, paradrop te doen op twins & twin-turboprops zoals de Islander, Nomad, Short Skyvan... Dagen van 12u vliegen waren geen uitzondering. De 1000-uren total time kwamen vrij snel dichterbij. Het waren mooie tijden! Tenslotte ben ik dan toch door mijn humaniora gesukkeld en ja, nu werd het langzaam tijd voor een eerste serieuze baan...Ik wou er alles aan doen, mijn wiskundeleraar geen gelijk te moeten geven! Het begon met een job bij DHL-EAT, eerst op de Convair 580 gevolgd door een tweetal jaar op de B727. De nachten waren lang en vermoeiend en bij Sabena nam men toen net “direct entry first officers” aan...

De rating B737 kwam eraan in ’98, die van de A320 in ‘99 en in 2001 deed ik een stoelendans naar de captainseat op de RJ85-100. Het waren mooie tijden!

Maar het was steeds de kleine luchtvaart die me bleef boeien... Is het niet tegenstrijdig hoe je als jong leerling piloot opkijkt naar de piloten van “die grote vliegtuigen”... en je dan jaren later als captain A340 of B777 wegdroomt als je een Mooney, Piper Cub, Lancair of Pitts Special voorbij ziet taxien? Daar was het mee begonnen en daar zal het wellicht mee eindigen... Het waren mooie tijden! Naast de kleine luchtvaart, is ook de instructie mij steeds blijven achtervolgen... Het begon als flight instructor op EBKT (Kortrijk) in 1996 en via simulator instructor op A320 bij Sabena, ben ik nu op mijn huidige job bij Emirates, instructeur A330-340. Of het nu de glundering is in de ogen van die leerling piloot die net zijn eerste solovlucht maakte of de voldoening een ab-initio A330 co-piloot met een 250-uren total time, een goede nadering te zien vliegen...het maakt niet uit, daarvoor doen we het!

20040123-122749
 

Het faillissement van Sabena bracht ons naar Dubai. Noem het geluk of anticipatie, maar door vroegtijdig te solliciteren bij Emirates kon ik er in 2002 vrij snel beginnen op de A330.

Vandaag, vijf en een half jaar later stel je vast dat je 500ste bent op een lijst van 1.900 piloten... De vooruitzichten zijn op z'n zachts uitgedrukt, vrij rooskleurig: 400 à 500 nieuwe piloten per jaar tot zeker 2012, 55 A380’s op komst vanaf midden 2008, maandelijks één of twee nieuwe B777’s tot 2010... Bijna te mooi om waar te zijn. 

Het zijn mooie tijden!

20060202-031930

Tenslotte, speciaal voor alle aspirant of leerling piloten die vandaag aan het begin staan van die 20 jaar... "Je dromen maak je waar, door er zelf in te geloven"!

PS: Dank aan mijn ouders, die me meehielpen mijn dromen waar te maken... 

14:05 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (12) |  Facebook |

Commentaren

Straf hé, die vliegmicrobe ? Ik zie op EBBR dagelijks 700 "bakken" vertrekken en aankomen maar
ik kijk nog steeds omhoog als ik ergens "te velde" een vliegtuig hoor overvliegen.

Gepost door: Stijn | 17-10-07

Zeer mooi geschreven en ik hoop dat ik ooit zo ver geraak als jij geraakt bent.

Gepost door: Sam | 17-10-07

Aan onze zoon Bjorn, een dikke proficiat!
Die supertijden van vroeger staan in ons geheugen gegrifd en hopelijk voor jou blijven die "mooie tijden" eeuwig duren...
pa en maC

Gepost door: Moerman Luyckx | 18-10-07

Knap geschreven en bovendien een hart onder de riem voor de kleine luchtvaart. Kijk al uit naar de volgende blog.
Many happy landings!

Gepost door: Freek Van Hyfte | 18-10-07

hallo bjorn, herinneringen uit lang vervlogen tijden, heerlijk om dit te lezen. waar is de tijd 4 jaar was je inderdaad als ik je de eerste keer zag. veel groetjes van brigitte uit Roeselare

Gepost door: brigitte vandermeersch | 18-10-07

Bedankt voor het mooie verhaal, Bjorn.

"/ Het zijn mooie tijden!
Tenslotte, speciaal voor alle aspirant of leerling piloten die vandaag aan het begin staan van die 20 jaar... "Je dromen maak je waar, door er zelf in te geloven"!/"

Dit zijn voor ons toch weer eens geruststellende woorden en ook een hart onder de riem voor zij die nu investeren in zoon of dochters' droom. Onze dochter, Elke, begint volgende maand bij
SFA/Prom 7 haar piloten opleiding en ik hoop dat zij en al haar vrienden ab-initio's hun mooie droom eveneens mogen waar maken.

Gepost door: Hildegard Higuet | 18-10-07

Het is altijd met gemengde gevoelens dat ik de blogs van (aspirant-)lijnpiloot doorneem...
Zelf heb ik de opleiding via de SFA in 2000 succesvol afgelegd en kwam op de wachtlijst bij Sabena, Sobelair en DAT te staan...In 1998 ben ik aan de SFA begonnen met oog op een boeiende carriere op de splinternieuwe Airbus vloot van Sabena....
Het rampjaar 2001 heeft mijn droom echter gekelderd. Momenteel heb ik enkel nog een PPL op zak en toer ik af en toe rond in een Piperken...
Iedere keer dat ik achter de stuurknuppel kruip spookt die gedachte door mijn hoofd: 'stopt het hierbij, ondanks alle bloed, zweet, tranen en geld?'

Ik wil aspirant-piloten zeker niet ontmoedigen: het is een zware maar o-zo boeiende ervaring (zeker de opleiding in de US). Hopelijk hebben jullie meer geluk..

Succes!

Christophe

Gepost door: Christophe | 19-10-07

Hi Bjorn
Proficiat met uw mooie loopbaan en de verwezelijking van uw droom.
Para groetjes van Nonkel PCMoorsele

Gepost door: raymond Holvoet alias Nonkel | 19-11-07

Hey Björn,
Ik word er een beetje weemoedig van als ik dit allemaal lees... Het waren inderdaad mooie tijden daar op de graspiste van Moorsele...
Na 8 jaar heb ik het voor bekeken gehouden in de luchtvaart maar het is een microbe die je volgens mij de rest van je leven meedraagt.
Ik wens je nog heel veel succes in je verdere carriere en "many happy landings"!

Greetz, Sophie

Gepost door: Sophie De Baets | 04-01-08

herinneringen ben eigenlijk toevallig op uwe blog gekomen, zit nu te wachten op nen 737-600 van Malev in Budapest. Meteen ne keer wat herinneringen kunnen lezen. henne wuppe wuppe doen is al lang niet meer van doen.
hou ze hoog groeten hendrik

Gepost door: Jaecques Hendrik | 08-08-08

Erg mooi geschreven!
Ben zelf nu bijna klaar met de IR, MCC zodat ik daarna stug kan gaan soliciteren.
Ik heb de microbe ook goed te pakken en ga ook zeker voor de TRI op een mooie kist!

Groetjes,

Roli

Gepost door: Roli van Agt | 04-02-09

van adi HOI BJÖRN, LEUK OM U WEER EENS TE ZIEN VIA INTERNET. JA.... WAAR ZIJN DIE TIJDEN VAN VROEGER HE. GROETJES VAN ADI.

Gepost door: MESDAG ADI | 04-02-10

De commentaren zijn gesloten.