20-10-07

DUBAI WORLD CENTRAL INTERNATIONAL AIRPORT

Een paar dagen geleden was ik op een property (lees:immobiliën) beurs in Dubai...

Immobiliën zijn in Dubai “big business”. Vandaag staan “wereldwijd”, 19% van de torenkranen in Dubai...

Ook het hoogste gebouw ter wereld, momenteel nog in opbouw, staat in Dubai; de “Burj Dubai”. De uiteindelijke hoogte zou blijkbaar net boven de 800m moeten uitkomen.

20070512-050939

De laatste keer dat ik er voorbij kwam, kon je op een bord lezen, dat men die dag 162 verdiepingen hoog was en dat de huidige hoogte 560m was...

20070923-134058

Ter vergelijking met de vorige recordhouder, Taipei 101 is 509m.

BurjDubaiHeight

Ook bij het vliegen worden we er steeds mee geconfronteerd... de vertrekprocedures en de minimum vlieghoogtes worden uiteraard voortdurend aangepast.

Pittig detail is dat er aan het beton ijs wordt toegevoegd om het tot boven te kunnen pompen, voor het te droog wordt!

We mogen er trouwens best fier op zijn, want de Burj Dubai wordt grotendeels door het Belgische bedrijf “Besix” gebouwd. Zo zie je maar dat het niet alleen de piloten zijn die ons Belgenland verlaten...  

Projecten zoals de “Palm Jumeirah, Jebel Ali Palm, Deira Palm, en “The world” zijn gigantische kunstmatig aangelegde eilanden voor de kust van Dubai, die eveneens volop in opbouw zijn.


20040202-083810

 
Maar, wat me vooral bijbleef na het beurs bezoek was de stand van de nieuwe luchthaven in Dubai... Nu onder de nieuwe officiele naam, “Dubai World Central International airport”, JXB. 

Het moet de (toekomstig) grootste luchthaven ter wereld (qua passagiers en cargo capaciteit) worden. Eenmaal volledig afgewerkt, komen er 6 landingsbanen en 3 passagiers terminals (1 voor Emirates, 1 voor de andere maatschappijen en 1 voor de lowcost maatschappijen). Daarnaast uiteraard ook een gigantische Cargo terminal.

20071017-142515
Voor wie van nummers houdt: 
  • 6 landingsbanen van 4500m (30L,30C,30R en 31L,31C,30R); allemaal parallel aan elkaar
  • 120 miljoen passagiers capaciteit (Atlanta USA, is nu de grootste met 85 miljoen)
  • 12 miljoen ton cargo capaciteit
  • 100.000 ondergrondse parkeerplaatsen voor auto’s (grootste parking ter wereld nu 20,000)
  • Kostenplaatje 82 miljard US$
Oppervlakte 140 vierkante km 

Wanneer dit alles af moet zijn is nog niet gekend, wel kan ik nu reeds zeggen dat de eerste runway volgende maand opengaat voor Cargovluchten. Dit terwijl er begin 2007 op de plaats van de luchthaven nog niets te bespeuren was...

Omdat er vooraleer de nieuwe luchthaven volledig klaar is nog een aantal jaren zal verstrijken... is men op de huidige luchthaven (DXB—OMDB) momenteel twee gigantische nieuwe terminals aan het bouwen naast de huidige terminal...

Of het nu bouwen is, om dan binnen x aantal jaar terug af te breken weten we niet, maar zonder dit alles zou Dubai natuuurlijk Dubai niet zijn...Business as usual!


 

20070726-090422

    Tot de volgende

    Björn

    PS: Suggesties steeds welkom op flybjorn@gmail.com

     

     

    19:31 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

    Commentaren

    Besix...al jaren een bedrijf met grote faam en onnoemelijk veel expertise...in het buitenland !!
    Trouwens de palm eilanden zijn ook " Belgium made" namelijk de Belgische baggerbedrijven DENUL en DEME.
    Greetzzzzzzz
    papa 3lke

    Gepost door: Bogaert Alex | 21-10-07

    Geweldig dat deze blog zoveel posts heeft..! Wat een plezier om ( bijna ) elke dag iets nieuws te lezen wat je weer een stukje wijzer maakt..! Bedankt jongens en keep them posting..!

    Jeroen

    Gepost door: Jeroen Hagens | 21-10-07

    op die palmeilanden zal ik hoogstwaarschijnlijk niet geraken maar ik ben blij om al die toffe dingen in deze blog te kunnen lezen en zien :-)

    Gepost door: Vincent | 30-10-07

    De commentaren zijn gesloten.