30-10-07

ETOPS: Engines Turning Or Passengers Swimming

20071022-132017  

Zojuist zijn we na een trainingsvlucht van een goeie vijf uur vanuit Dubai, aangekomen in het Kempinski hotel in Dar es Salam, (Tanzania). De 24 uur ter plaatse moeten me even de tijd geven een woordje te schrijven over ETOPS vluchten.

20071028-061409

De first-officer op deze vlucht (laten we hem Jeff noemen), heeft net zijn A330 Type-rating conversie in de simulator beindigd, en is begonnen aan zijn line-training... Na 8 weken grondcurcus en simulator kriebelt het natuurlijk bij elke piloot om eindelijk terug “echt” in de lucht te kunnen gaan.

20071028-061249

Het hoofddoel van de vlucht van vandaag, is het behalen van Jeff z’n ETOPS kwalificatie.  
Aan de bar wordt al eens gezegd dat ETOPS staat voor, Engines Turning Or Passengers Swimming, de officiele afkorting staat voor Extended Twin-engine Operations. M.a.w, de mogelijkheid om met tweemotorige jets, lange afstands vluchten uit te voeren.

Laten we beginnen met een korte geschiedenis...

lftop

Het begon allemaal in 1919, toen 2 Britten met hun tweemotorige Vickers Vimy,  in 16 uur vanuit de VS de Atlantische oceaan overstaken. De allereerste non-stop vlucht over de Atlantische oceaan. 

20071029-124248

De wetgeving die we nu kennen, dateert in feite van 1936, toen de Amerikaanse FAA, langeafstandsvluchten aan banden probeerde te leggen. Tweemotorige vliegtuigen moesten steeds binnen de 100 mijlen van een mogelijke uitwijk luchthaven blijven. Die 100 mijl was toen ongeveer 60 min vliegen...

Alhoewel de gemiddelde snelheid van een A330 of B777, 5 maal hoger is dan die van onze Vimy in 1919,  is die  60 min regel altijd gebleven.20071008-012701A

De viermotorige vliegtuigen zoals o.a. de DC-4, DC-6, DC-7, Constellation hadden deze “twin engine’ beperking niet en konden zonder probleem legaal langeafstands vluchten uitvoeren. Ze hoefden zich dan ook niet te houden aan routes die binnen een uur lagen van het dichtsbijzijnde vliegveld.
Dit is ook de voornaamste reden dat de eerste langeafstands straalvliegtuigen van de jaren 60, uitgerust waren met vier motoren i.p.v twee (B707, DC8, Comet...).

Omdat straalmotoren tot 10 maal betrouwbaarder leken te zijn dat hun “piston” voorouders en dat het brandstofkosten van deze “quads” zeer hoog bleken te zijn, drong zich dringend een verandering op.


Eerst probeerde men de twin engine regel te omzijlen met de bouw van 3 motorige jets zoals de Trident, DC10, B-727, L-1011... maar het was vooral Airbus die midden de jaren 70, met de tweemotorige A300 de 60 min regel probeerde te veranderen naar 90 min...

Toch zou het nog tot 1985 duren vooraleer de FAA de uitbreiding van de 60 min regel aanvaarde. Dit viel natuurljik niet toevallig samen met het tijdstip dat Boeing met de twee-motorige 757 en 767 op de markt kwam. Tot dan, waren praktisch alle Amerikaanse midden tot langeafstands vliegtuigen uitgerust met 3 of 4 motoren.

20071021-111639

ETOPS was geboren! De uitbreiding van 60 min naar 90min of 120 min was enkel mogelijk wanneer de maatschapijen konden aantonen dat het onderhoud aan een zeer hoge standaard voldeed en dat er speciale ETOPS training aan de bemanningen werd gegeven. Het feit dat men nu 2 uur van een “suitable airport” kon blijven, maakte het mogelijk om economisch de Atlantische Oceaan over te steken met A300’s, A310’s, B757’s, B767’s...

Omdat in bepaalde delen van de wereld de 120 mins nog steeds niet genoeg bleek te zijn om directe vluchten uit te voeren trok men onder bepaalde voorwaarden de “single engine diversion time” op naar eerst, 137min en vervolgens 180 mins. Hoe hoger de waarde, hoe hoger natuuurlijk de vereisten zijn voor de maatschapijen. Vandaag de dag vinden we 90 min, 120 min of 180 min ETOPS qualificaties.

20071029-131444

De 180 min over de Stille Oceaan blijkt toch hier en daar nog een beperking te hebben. Dus hebben de constructeurs deze limiet nogmaals opgetrokken naar 207 mi. Men is van plan nog een stapje verder te gaan, maar zo ver zijn we nog niet...

Omdat de huidige vliegtuigen en motoren steeds betrouwbaarder zijn is er nu trouwens sprake om het ganse ETOPS gedoe op te doeken en een algemene LROPS (Long Range Operations) regel in te voeren.
Die zou dan van toepassing worden op alle commerciele vluchten met 2, 3 of 4 motorige vliegtuigen...

Tenslotte nog een opmerking; alle bovenstaande ETOPS regels zijn enkel van toepassing op “commerciele” vluchten... Zo vertelde Jeff mij daarnet nog hoe hij met een 2 motorige ‘prive’ Challenger, zonder enige ETOPS kwalificatie tientallen keren de Altantische, Indische en Stille oceaan overstak.

20051226-150721A

Een ETOPS vlucht is natuurlijk in grote lijnen een vlucht als een ander. Het vliegtuig noch de motoren weten immers niet of ze nu meer of minder dan de magische 60 min van een vliegveld verwijderd zijn.
Jeff zijn opdracht bestaat erin het weer voor de “adequate airports” bij te houden en aan de hand van de berekende ETP’s (Equal Time Points) tussen onze ‘suitable airports”, op ieder moment, in geval van een decompressie en/of een motor panne, te weten wat onze beste optie is,  Onze “suitable airports” zijn vandaag, Djibouti aan de ingang van de rode zee en Mombasa in Kenia. 
 20071028-102324

Net voor ons ETP met Djibouti en Mombassa overvliegen we op FL390 Mohadishu, Somalie, waar nog steeds een hevige burgeroorlog woedt. Het is een van de gevaarlijkste steden ter wereld en de plaats waar de film “Blackhawk Down” zich afspeelde (2001). Omdat het er veel te onvelig is, is de luchtverkeersleiding van Somalie ondertussen verhuisd naar Kenia. We proberen contact op te nemen met Mohadishu radio via de HF frekwentie, maar de kwaliteit is zo slecht dat we hen eventjes met de satelliet telefoon opbellen om onze positie door te geven.
 
Terwijl wij als voorgerecht onze Kaviaar aan ’t eten zijn, komen onder ons in Somalie op hetzelfde moment, tientallen mensen om van de honger... je zou er eventjes stil van worden!  

Het wordt ondertussen tijd om af te sluiten want straks gaan we met Jeff en een deel van de crew uit eten...

Wie weet kom ik van Jeff wel meer te weten over zijn ervaringen boven Irak, tijdens Operation Desert Storm als F-18 piloot in 1991? Ja,... ook aan de bar wordt er verder gevlogen!

20071029-151042-2

Keep those engines turning,

Bjorn    

 




 

09:45 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Hi Björn,
Heel interessante uitleg omtrent de ETOPS regels. Ook mooie foto's.
Groetjes uit EBOS

Gepost door: Michel | 03-11-07

Hey, vorige week les gehad (Bafa) over ETOPS en dit was een handige herhaling van m'n les, ik ga het nu zeker niet meer vergeten..

Thx :-)

Groeten, Nick

Gepost door: Nick | 04-11-07

De commentaren zijn gesloten.