23-11-07

Majoor Vlieger P. Stams "Patja".

Bjorn en ik proberen de blog updated te houden en ik denk dat het aardig lukt. Airbus en Boeing zijn vertegenwoordigd en af en toe vind ik een vriend die wel eens iets wil posten. Rik Vyverman was de eerste maar ik heb nog een paar mensen kunnen overhalen. Zo komt er een artikel over de opstart van Cargo B, de SFA, etc...

Vanaf nu zijn we ook met drie vaste medewerkers. Het militaire vliegen krijgt nu ook een plaatsje. Foto's en tekst zullen verzorgd worden door "Patja" Majoor vlieger Stams. Tot voor kort was Peter CO van de OCU in KB, ook bekend voor zijn "in flight photography" en dus de ideale persoon als medewerker. Dat wij elkaar al 20 jaar kennen maakte het natuurlijk gemakkelijker om Peter te overtuigen in zijn weinig vrije tijd af en toe het blogje te updaten met zijn unieke foto's.

JC

418-(94)a

 

11:52 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Tango Basic

"Tango Basic" is het boek dat deze zomer uitgebracht werd naar aanleiding
van de viering 20 Years OCU, het F16 opleidingssquadron van de Belgische
Luchtmacht. In 200 bladzijden wordt aan de hand van anekdotes en foto's de
geschiedenis van het squadronsymbool van de huidige OCU F16 verteld .Zo
krijgt u een overzicht van de Fighter School van Koksijde (1947-1957)tot
heden. Meer dan 500 unieke kleurenfoto's over de "oude en nieuwe" F16 en het
personeel (waarvan vele OCU deploymentgroeps- en OCU-F16 promotiesfoto's)
illusteren dit hoogwaardig Belgisch luchtvaartwerk.
Voor de modelbouwers zijn er high quality vliegtuigprofiles van Spitfires,
Mosquito,Meteor,T33 en F16.
De volledige opbrengst gaat volledig voor de 'Kleine Prins', Limburgs
Kinderkankerfonds

Een ideaal eindejaarsgeschenk voor uzelf of een luchtvaartminded familielid.

Eindejaarspromotie: 25€ + 5 € P&P (for Belgium; +13€ for Europe): te
bestellen op ocu@mil.be of Tf: +32-11-512561
Haast u want het zijn de laatste exemplaren!

 

Patja

 

TangoBasic2

 

11:23 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

16-11-07

AIRSHOW en AIRSHOW

©2007Bjorn Moerman ------------------------------------------------------------------------------------------Neen JC, niet alleen Boeing pilots liggen deze maand in de hangmat! Vandaag zijn we op weg naar New York JFK van waaruit we aan ons VS avontuur beginnen, drie weken lang... Halverwege de 13u 50min vlucht overvliegen we op FL340 ons centraal Europese landje zonder regering, waar van hieruit gezien alles zijn normaal gangetje blijkt te gaan.  20071115-113602
Het nieuw Airshow programma (passenger in-flight progress program) blijkt, net zoals onze politiekers, even slecht te zijn in het herkennen van Brussel, Halle, Vilvoorde. Ja, het is wel eens tof het ganse vlieggebeuren vanuit een passagierszetel te ervaren, maar natuurlijk prefereer ik nog steeds ‘the office with a view at the pointy end”.

 

20071115-113438

 Het is trouwens de eerste keer dat ik de nieuwe B777-300ER business class seats kan uitproberen. Het 17inch LCD scherm en de +700 “on demand” video kanalen (films, TV, games, music CD’s...) helpen natuurlijk wel de verveling tegen te gaan.  De vlucht zit zowel in First als Business class propvol! Twee jaar na de opening van de New York route doet Emirates dagelijks 3 JFK vluchten, goed voor een capaciteit van >1.100 passagiers per dag. Gisteren ben ik samen met Belgische collegas naar de Dubai airshow gegaan. Zo konden we o.a. het Emirates vertrek kwartiertje eens van de publiekskant gade slaan!

 

20071114-121445

Een low-pass van een Emirates B777-300 in “close formation” met de Red Arrows was de, toch wel geslaagde, verassingsact van de dag.

20071114-112932
Verder heeft de A380-demo natuurlijk nog steeds een hoog “OOOH-gehalte”!          De Amerikaanse Navy en Airforce zijn hier steeds ook goed vertegenwoordigd... Ze moeten van niet ver komen: met Irak op anderhalf uur naar het Westen en Afhanistan op een tweetal uur naar het Oosten.


20071114-111750

De F117 Stealth kan dan misschien wel onzichtbaar zijn, maar die bleek niet in topvorm... een technisch probleem bracht hem na een groot circuit, terug naar de landingsbaan. De brandweer in volle aktie, maar alles verliep zonder incidenten.
 Die Airshows doen we steeds denken aan mijn tienerjaren toen ik, samen met andere vlieggekken, zo ongeveer alle centraal Europese Airshows afschuimde: Ramstein, Fairford, Cambrai, Koksijde, Biggin Hill, om er maar een paar op te noemen. Wat waren we fier toen we steeds weer met onze tientallen posters, badges en stickers thuis kwamen. “Het waren mooie tijden”! 20071114-101111-3
Na drie dagen New York vliegen we door naar Phoenix, waar we aan ons vliegavontuur beginnen door Arizona, Utah, Nevada, Californie, ... . Wellicht zal het de komende weken op deze blog ook van mijn kant eventjes stil worden. Wie weet vind ik wel wat tijd voor korte posts, indien niet, volgt een gedetailleerd verslag begin december...20071115-073022
 
 Fly Safe,  Bjorn

 

02:02 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

14-11-07

Yihaaa

03.11-117
Beste vrienden 't is zover. Geen wijzertjes, throttles, yoke en luchthavens gedurende 3 weken. Ik ben met verlof!

Bjorn zit alleen in de Blog-cockpit. Tot binnenkort.

JC

LHR-049

18:07 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

Kunstvlieger (deel 1)

Rik3

  • Rik Vyverman, 30 jaar, lijnpiloot op de A320.
  • Rik begon zijn flight training in 2001 na zijn opleiding ingenieur.
  • Na de uren bezig met het kunstvliegen.

Een paar weken geleden vroeg ik aan Rik of hij iets wou schrijven over zijn hobby, kunstvliegen. De laatste keer dat ik een paar krollen trok was in de luchtmacht. Omdat ik af en toe nog wel wat acro zou willen doen spraken we er wel eens over in de cockpit....maar 't is er nooit van gekomen. Thanks voor het artikel Rik.

JC

 


Level…150…look left…Pull vertical…1…2…3…TOP...Roll…Track horizon…buffet…Reverse Roll…1…2…3…and SNAP…straight down…roll to reference axis…Pull…level…Voor de luchtvaartleek heb ik zonet de lanceercodes van het amerikaanse kernarsenaal doorgespeeld, de geoefende acro vlieger daarentegen heeft mogelijk herkend dat ik net een perfecte torque roll heb uitgevoerd.  Hoewel ‘perfect’ waarschijnlijk eerder in mijn persoonlijke perceptie dan in die van de beoordelende jury zit.  
Recent onterecht geschrapt uit de opleiding voor verkeersvliegers behoort het beoefenen van luchtacrobatie nog altijd tot de verbeelding van de luchtvaartfreaks en menig beroeps- of recreatief piloot.  Dikwijls verketterd om het ‘gevaarlijk’ en ‘luidruchtig’ karakter bij de publieke opinie staat het op nummer één van de prioriteitenlijst van de buurtcomités om te verbannen naar het verbodsmoeras van het belgische regelbos. Voor deze laatsten is zelfs het overvliegen van een zwever reden genoeg om een regering te doen vallen…. Maar ik dwaal af… 
Luchtacrobatie is in die zin ook een verkeerd gekozen noemer die in veel gevallen een op zijn zachtst gezegd verkeerde indruk kan nalaten bij de publieke opinie.  Laat het ons eerder hebben over kunstvliegen.  Een kunstvlieger weet dat dit niets met waaghalzerij te maken heeft maar eerder getuigt van een gezonde dosis lef en kunnen om bepaalde huzarenstukjes binnen de veiligheidsmarges uit te oefenen.  Het is zoals rijden met de auto:iedereen kan rijden, maar slechts een klein percentage is getraind om met diezelfde wagen op het scherp van de snee op circuit te rijden zonder kleerscheuren.  Nog minder zijn in staat om hetzelfde te doen met een Formule 1 bolide in competitieverband.  Eenzelfde vergelijking gaat op voor het kunstvliegen, zij het recreatief of competitief.  
Hoe men het ook draait of keert: kunstvliegen geeft de beoefenaar een breder inzicht in zowel aerodynamica, vliegtuigreacties als zijn persoonlijke kunnen.  US Airways vlucht 427, een Boeing 737, ervaarde een zogenaamde ‘rudder hard over’ tijdens de naderingsprocedure van Pittsburgh.  Het vliegtuig overtrok en bleef overtrokken tot het zich de grond in boorde. De laatste woorden van de commandant waren ‘PULL, PULL!’ hetgeen de wenkbrauwen doet fronsen want het toestel was op dat moment compleet overtrokken. De bemanning werd geconfronteerd met een zicht dat ze niet gewend waren en hun motorisch geheugen zei hen om te trekken ipv te duwen.  Het trekken aan de yoke hypothekeerde onmiddellijk de kans op overleven.  Uiteraard betekent het herstel uit zo’n situatie meer dan gewoon een theoretische cursus aërodynamica.  In zo’n situaties gaat de menselijke geest over tot een toestand van ‘hyper-waakzaamheid’: het gezichtsveld vernauwt, de evenementen worden waargenomen in slow motion en auditieve impulsen worden in het beste geval gehoord.  Het brein gaat zoeken naar motorische acties waarvan het denkt dat het zich kan redden en dat kan soms de fatale vergissing zijn.  Dit motorisch geheugen kan ervoor zorgen dat er aan de stick getrokken wordt wanneer er moet geduwd worden, of omgekeerd.  Er is echter goed nieuws: dit motorisch geheugen kan getraind worden door een cursus kunstvliegen. 
Dit voorbeeld laat ook zien hoe weinig vlieguren betekenen wanneer de ‘blue side’ en ‘brown side’ van plaats wisselen.  Beroepspiloten zijn bang om hard aan de besturing te ‘sleuren’ uit vrees voor het comfort van de passagiers of de haarsnit van die lekkere hostess op de 3R…Uit studies is gebleken dat militaire piloten veel minder last hebben van deze comfort-manie: ze zijn getraind om te vliegen op het scherp van wat technisch mogelijk is. Hetzelfde gaat op voor zweefvliegers, taildragger chauffeurs of zelfs RC hobbyisten.  Misschien moeten we allemaal zo nu en dan eraan herinnerd worden dat het buigen van de vleugel soms het vliegtuig kan redden. De acro module is nu geschrapt uit de opleiding van beroepspiloten om die goedkoper te maken. Veeleer het omgekeerde is waar: op termijn zal het gebrek aan deze essentiële training geld kosten. Tot zover dit pleidooi voor de re-introductie van de acro module in de basisopleiding van beroepsvliegers. Rik2

 

17:43 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |

Kunstvlieger.(deel 2)

Rik4

Mijn introductie in de wereld van het kunstvliegen dateert nu al van een zestal jaar terug met een toestel dat waarschijnlijk geen enkele vlieger last doet krijgen van ejaculatio praecox: de C152 Aerobat. En hoewel dit toestel meer geschikt was als tarmac-vulling dan voor het kunstvliegen, maakte het wel mijn duistere acro kant wakker.  In één woord: HEAVEN! De combinaties van rolls, loops en spins verkleinen de sensatie van de Dalton Terror in Six Flags tot een pinda.  De durver kan er zelfs op zijn dak mee vliegen, hoewel dat volgens de ‘pilot operation handbook’ niet langer dan een tiental seconden mag duren.  Ik heb het geprobeerd en ik kan je verzekeren: inverted vliegen op een Aerobat doe je zelfs niet langer dan 4 seconden.  De brave Lycoming kucht dan zwaarder dan een terminale kettingroker en ook de ongeschikte vleugel  maken het zeer oncomfortabel, voor zover negatieve g’s ooit comfortabel kunnen zijn.Uiteraard ben je snel uitgekeken op een basis acro lestoestel als de Aerobat.  Dat betekent uiteraard niet dat je er geen mooie dingen mee kan doen, en dat die mooie dingen moeilijker te vliegen zijn dan met een echte acro-volbloed, maar vroeg of laat word je het wel beu om na een tweetal figuren terug 5 minuten te moeten klimmen…Kunstvliegen is energy management en spijtig genoeg is ‘energy’ iets wat de Aerobat zoveel heeft als er haar staat op de kruin van Johan Vandelanotte… 
Dan maar de overstap naar een nieuw toestel… Ditmaal eentje waarvan al wat meer mensen het warm krijgen (of sommigen zelfs het koud zweet): de Pitts Special.  Om direct wat mythes die heersen bij de piloot-goegemeente te ontkrachten: zo’n Pitts vliegt nog altijd als eender welk ander vliegtuig.  Trek aan de stick en de neus gaat omhoog, duw en de neus gaat naar beneden.  Stick links en de Pitts gaat naar links, gas geven en je gaat sneller…enfin, je begrijpt waar ik naartoe wil.  Doorheen de jaren heeft de Pitts een kwalijke reputatie opgebouwd en doen de wildste ‘unrecoverable spin’ verhalen de ronde.  Niets is echter minder waar.  De Pitts is een zeer aangename, prachtig in elkaar gestoken machine die je in geval van nood in no time weer onder controle krijgt: gewoon gas terug, alles los en het beestje plaatst zijn neus naar de grond waarna je tijd hebt om te accelereren en alles te herstellen. 
Wat wel een uitdaging is, is het feit dat de Pitts een high performance taildragger is, met alle kwalijke taildragger trekjes erbij en een licht pikant sausje van lastigheid erbovenop. Die lastigheid beperkt zich gelukkig (?) tot de moeilijkste fases van de vlucht: omhoog en …willens nillens…naar beneden geraken.  En dan wel om volgende reden: tijdens het opstijgen en landen ziet de piloot evenveel als Stevie Wonder tijdens midwinternacht in Enontekio. De problemen beginnen pas wanneer de zijwind het talent van de piloot overstijgt.  Opstijgen en landen vereist dus een buitengewoon speciale aandacht van de Pitts vlieger, maar eens in de lucht is dit monstertje een droom. Koffie zetten buiten beschouwing gelaten, kan je er gewoon alles mee. De Pitts is uitermate precies, een echt ‘point and shoot’ toestel dat zelfs op het scherp van de snee nog mooi controleerbaar blijft.  Hiermee kan je dus lekker een veilig blok luchtruim gaan opzoeken om dan naar believen de ene na de andere figuur aan elkaar te rijgen zonder al teveel vrees om tijdens het proces close encounters of the firm kind te krijgen.   
Een roll rate van 240°/sec, -3/+6G limieten, dry sump, inverted fuel tank etc maken het een high performance machine.  Voor de puristen onders ons, de Pitts is geen unlimited performance machine (tenzij je familienaam mocht klinken als Hilton of Trump en je hem laat modifiëren), maar voor 90% van de acro gemeenschap is hij al meer dan genoeg ongetemde rauwheid.Uiteraard moet je voor dat lekkers een prijs betalen: zo’n Pitts (of eender welke andere acro volbloed) lust even graag AvGas 100LL als Margriet Hermans slagroomtaart en blaast er dus redelijk wat van door tijdens een halfuur spelen.  Als Kyoto verkrachter kan dat tellen, maar wat voor een…

 

Rik1
Rik Vyverman      Zin om te leren kunstvliegen? Ga www.propeller.be

15:34 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

12-11-07

DUBAI AIRSHOW, een mooie dag voor Airbus!

©2007Bjorn Moerman


Vandaag, 11 november, is de eerste dag van de Dubai Airshow 2007. Een twee-jaarlijkse mini Le Bourget, op de internationale luchthaven van Dubai.
20071111-112022

Er was al een tijdje sprake van en nu is het officieel… Emirates heeft deze morgen in Dubai, bij Airbus een order geplaatst van maar liefst 120 A350’s. Het zou gaan om 50 A350-9000, 20 A350-1000 en daarboven een optie voor 50 A50-9000. De eerste 350’s moeten geleverd worden in 2014. Een deel van de A350’s is uiteraard ter vervanging van de A330’s en A340’s... Daar bovenop komen er nog een elftal A380’s bij... wat het totaal A380’s bij Emirates op 58 zou moeten brengen... de mens zou er de tel bij kwijtraken!  Om Boeing niet “teveel” te laten huilen, hebben ze dan ook nog maar 12 extra B777-300 ER’s besteld. Een echt koopje kunt je dit alles niet noemen, want het totale order zou blijkbaar 34.9 miljard US dollar waard zijn... De $ mag nu wel veel gedaald zijn, ‘k vind het toch nog steeds een redelijk bedrag!  

Tijdens de Airshow in Dubai, is de luchthaven in de namiddag voor commercieel verkeer gesloten. Enkel tussen 15u30 en 15u45 is er een vertrek-kwartiertje. Er vertrekken dan 15 Emirates vluchten zeer kort op elkaar... Onze vlucht naar Dusseldorf is er vandaag een van!

20071111-110930

Terwijl Airbus de A380 aan het grote publiek voorstelt, starten wij om precies 15u03 onze beide motoren.Ook na 3 keer blijft de A380 display vrij spectaculair...  Vandaag zitten wij op de eerste rij!

20071111-113117

Onze vlucht, EK055 is nummer 9 in de rij, en terwijl de A380 landt,  taxien we langs de airshow flightline, waar tientallen mensen ons staan toe te wuiven... ja, we voelen ons in feite wel een beetje deelnemer aan de airshow!

20071111-113016
Het Spaanse display team, Patrulla Aguila, stijgt om 15h28 in een strakke formatie op, om na het vertrek kwartiertje, direct aan hun display te kunnen beginnen. Met de precisie van een Zwitserse horloge, verlaat om precies 15h30 de eerste Emirates vlucht de baan 30R. Omdat het allemaal wide-body toestellen zijn, is er geen minimum tijd-separatie nodig en in minder dan 15 min zijn een 5000-tal passagiers op weg naar hun bestemming!
20071108-063625
Terwijl op FL380 de zon boven de Zwarte Zee ondergaat, horen we op de nood frekwentie, 121.50, een aantal noodsignalen door elkaar... Het blijken verschillende grote schepen te zijn die door het zware stormweer in de Straat van Kerch (die de Zwarte Zee verbindt met de kleinere Azov-zee) in nood verkeren. BBC World zou ’s avonds in Dusseldorf meer duidelijkheid brengen.
20071111-135450 

Omdat het vandaag geen trainingsvlucht is, is er in “cruise” wat tijd om de laatste voorbereidingen te treffen voor onze vliegreis naar de VS. Na deze vlucht, vertrekken ik samen met mijn vrouw die ook haar JAR PPL heeft, naar Arizona, We hebben er ten zuiden van Phoenix een gloednieuwe C172 met Garmin 1000 gehuurd en zijn er van plan om gedurende 2 weken vier staten te bezoeken. Als het weer een beetje meezit, plannen we Sedona, Monument Valley, Lake Powell, Las Vegas, Lake Tahoe, San Francisco, Santa Barbara, Los Angeles, en Yuma aan te doen...

 FlyAZ_Complete.large
Een volledig verslag volgt wellicht ergens medio december op deze blog... 20071111-140903
 Fly safe, Bjorn

16:59 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

04-11-07

Beroep: Lijnen trekken.

03.11-030
Jaren geleden in de kleuterklas beantwoordde mijn dochter de vraag "wat doet uw papa?" met "witte lijnen trekken in de hemel"

Vandaag ga ik lijnen trekken. Ik log nog even de laptop in om het vluchtplan, de Notams en het weer te checken tijdens mijn breakfast alvorens het transport er is. Dit systeem laat ons toe om het even waar uw vlucht te kunnen voorbereiden. Vandaag neem ik snel een kijkje want het is de eerste maal dat ik Dubai-Sao Paulo vlieg. De vlucht duurt iets meer dan 15 uur, het weer ziet er goed uit, we zullen drie ETOPS sectors hebben en ik vind niks dramatisch tussen de Notams. Goed.

03.11-075
Een vlucht van 15 uur daarvoor heb je 2 volledige crews aan boord. Een operating crew en een augmenting crew. Vandaag zijn wij de operating crew, wij zullen de helft van de vlucht doen, take off en landing. Omdat 2 captains meestal problemen oplevert is er ééntje commander van de vlucht. Ik zal dus alle beslissingen nemen, gesteund door de rest van de crew maar wel met "het laatste woord" als je dat zo kan noemen. De operating crew, wij dus, zal van Dubai over Afrika tot Lagos vliegen. Daar neemt de augmenting crew het over om de Zuidelijke Atlantische Oceaan over te steken tot de kust van Brazilië waarna wij terug overnemen net voor de daling. Op de trip terug zal het net anders om zijn.

A

Gedurende uren en uren valt er niets anders te zien dan woestijn. We vliegen via Saudi Arabia en de Rode Zee naar Sudan. Daarna Heb je de Sahara zo ver je kan zien. Op een westelijke heading vliegen we over Sudan, Chad, Niger en Nigeria. Alle soorten woestijn; geel, rood, vlak, met duinen, met bergen, saai, boeiend maar vooral leeg, heel erg leeg en zeer warm.

B

Na een uur of 6 wisselen we van crew. Omdat ik niet echt moe ben en weinig zin heb om helemaal naar achteren naar de crew bunks te gaan en vooral omdat de tv screens in de crew bunks 3 maal kleiner zijn dan de flatscreens in First beslis ik een filmpje of twee in First mee te pikken. Het entertainment system "ICE" (Information/Communication/Entertainment) laat je toe van om het even wanneer uit een 200 tal films te kiezen. Vooral dat het heel recente films zijn maakt het leuk. Een goede maaltijd en een dutje en we zijn zo de oceaan over. Er valt buiten trouwens niets te zien, het enige stukje land dat we gedurende die 7 uren te zien krijgen is het eiland Ascension, als het al te zien valt en enkel bruikbaar in geval van uiterste nood.

03.11-076

Net voor de Zuid Amerikaanse kust wisselen we terug van plaats. We maken ons klaar om de daling in te zetten. Op een zuid westelijke koers zakken we naar Sao Paulo, we vliegen over Rio de Janeiro dat half verborgen ligt in de wolken en zullen net landen voor het donker wordt. We zullen in het hotel toekomen net geen 22 uur na het opstarten van mijn laptop in Dubai, de zon is voor ons pas na 19 lange uren ondergegaan en we hebben 6 tijdzones overvlogen. Tijd om te slapen.

03.11-097

JC

19:05 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Beroep: Lijnen trekken

03.11-030
Mijn dochter antwoordde ooit aan haar kleuterjuf, op de vraag wat haar papa deed "die trekt witte lijnen in de lucht ze noemen dat een lijnpiloot".

Vandaag ga ik lijnen trekken en hele lange. Ik word opgepikt om 0700h maar eerst log ik nog even via de laptop in om de vlucht voorbereiding te checken. Vluchtplan, NOTAMS, Weather, etc....Het systeem laat je toe, om het even waar ter wereld je vlucht voor te bereiden. Omdat het de eerste keer is dat ik van Dubai naar Sao Paulo vlieg ben ik benieuwd naar de route en het weer. De voorziene vluchttijd is net iets meer dan 15 uur, hier en daar een tropisch onweer

11:58 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (0) |  Facebook |