20-12-07

FLYING PARADISE! The show must go on...

©2007 Bjorn Moerman

20071123-224831

Na een uitgebreid ontbijt in het Luxor hotel, Las Vegas, vertrekken we vandaag richting San Francisco. We hebben beslist de vlucht op te splitsen in 2 etappes en zijn van plan een nightstop te maken in Fresno, een klein Californisch stadje. We stoppen onderweg nog eventjes in Kern Valley, een bergstrip middenin de Sierra Nevada die we 6 jaar geleden ook al aandeden. De rust die deze plaats uitstraalt is onbeschrijfelijk.20071124-164347
Fresno blijkt heel wat mooie Art Deco gebouwen te hebben... zo is het luchthavengebouw, dat dateert uit 1930, wel een bezoekje waard. Op de luchthaven ontmoeten we een vriendelijke Amerikaan die ons ‘s avonds met zijn pickup truck graag naar ons hotel in Fresno brengt. Hij vertelt wat voor een hevig wielerfanaat hij is en zou meerdere malen in Belgie geweest zijn... Met zijn 180kg is hij de trotse eigenaar van een Cessna 150, bakske vol dus...

Hij raadt ons aan de volgende morgen naar Castle Airbase te vliegen. Dit is een ex-B-52 basis waar nu een prachtig luchtvaartmuseum gevestigd is. We landen op een vliegveld om “u” tegen te zeggen, met een gigantische apron die ooit aan tientallen B-52 bommenwerpers plaats gaf, en waarop onze 172 plots onbenullig klein lijkt....

20071124-191112En Het museum is in ieder geval een bezoekje waard. Zowat alles wat de Amerikaanse luchtmacht en Marine na de tweede wereldoorlog ooit vloog, is er in perfecte staat en op een originele manier tentoongesteld. 

Onder een stralend blauwe hemel vliegen we verder richting San Francisco. We beslissen ten zuidwesten van de Golden Gate Bridge nog een tussenlanding te maken in Half Moon Bay. Daar overlopen we onze laatste etappe van vandaag: we willen de baai van San Francisco invliegen, beter bekend als de “Bay Tour”.

20071124-232140

20071124-232349

We vliegen op 1.500 voet over de impressionante Golden Gate Bridge, Alcatraz, het eiland waar vroeger de gevangenis gevestigd was, San Francisco stad en de enorme SFO luchthaven met zijn 4 pistes, airliners alom...

20071124-233134

Het blijft me verbazen hoe je in de VS op 1.500 voet probleemloos over een van de grootste luchthavens ter wereld kunt vliegen, terwijl onze eigen “regionale” luchthaven in Brussel, voor zo goed als alle General Aviation verkeer een en al taboe is...

Nog onder de indruk van al dat moois landen we op het vliegveld van San Carlos, een van de drukste GA vliegvelden van de San Francisco bay.  Na 2 dagen rondtoeren in de stad van de “cabletram” zetten we ons vliegavontuur verder.

We vliegen de Californische kust af naar het zuiden en landen eerst op Watsonville om dan via Oceano door te vliegen naar Santa Ynez. We sluiten de dag af met een landing op onze eindbestemming: Santa Paula. Het mekka van de Californische warbirds en experimentals.

20071126-234649

Net voor zonsondergang vertrekt een oudere heer met zijn prachtige Classic Howard DGA-15 (anno 1935) voor een korte “sunsetflight”... de glimlach op zijn gezicht verraadt het plezier dat hij aan dit vluchtje beleeft, wij genieten mee aan de rand van de landingsbaan... wat kan de luchtvaart toch mooi zijn! 

De volgende dag zijn we al vroeg uit de veren en vertrekken richting Yuma, Arizona.

20071127-184025

We overvliegen Malibu waar bosbranden 2 dagen voordien tientallen huizen verwoestten. Wat kan de natuur toch wreed zijn! 

Vervolgens maken we een tussenlanding op Brackett Airfield, waar we in oktober 2001 een ganse maand rondvlogen met een Archer en een Seneca, die we huurden bij Air Desert Pacific. Tot onze grote verbazing vinden we, de toen zo drukke apron van ADP desolaat terug.

20071127-192011

Meer dan een handvol ontmantelde Senecas en Navajos is er niet te zien. De school zou vorig jaar failliet gegaan zijn, wat nog verkoopbaar was werd verkocht en de rest staat jammer genoeg te verkommeren. De luchtvaart kan dus ook wel eens heel droevig zijn! 

We zetten met een wrang gevoel onze vliegreis verder en starten met een bezoek aan het warbird paradijs Chino, dat alweer veel goed maakt.

20071127-205209

We vliegen de Banning Pass door, om via Palm Springs, Thermal en de Salton Sea te eindigen in de Marinebasis: Yuma. Terwijl twee Harriers van de US Marines onder een prachtige zonsondergang aan hun vertikale landing beginnen, blikken we terug op weeral eens een prachtige dag.
20071128-004451

Vandaag is onze laatste vliegdag en na het ontbijt vertrekken we richting: Tucson. In de omgeving van Tucson vind je talrijke opslagplaatsen voor vliegtuigen “op pensioen”. Het klimaat is hier ideaal voor stockage en alhoewel het in feite de bedoeling is dat vliegtuigen na verloop van tijd terug vliegklaar gemaakt worden, zullen de meeste nooit meer “airborne” zijn.

20071128-204311

Dergelijke plaatsen geven aan een piloot in hart en nieren een akelig kerkhof gevoel...Na 11 september 2001 hebben veel luchtvaartmaatschapijen hun veel te dorstige BAE146, DC8, DC9, DC10, B727, B737-200, B747 en zelfs B757 en B767 geparkeerd op vliegvelden als Pinal en Marana.20071128-211123
Als laatste tussenlanding stoppen we voor lunch op Eloy, daar is de grootste skydiving club (paraclub) ter wereld gevestigd. Niettegenstaande ik jaren in Moorsele paradrop gedaan heb, heb ik zelf nooit het lef gehad een perfect vliegend exemplaar met zo’n zakdoek te verlaten. Desalniettemin heb ik aan die tijd prachtige herinneringen overgehouden en was het een niet te evenaren vliegervaring. Hier heeft men een vloot van 11 vliegtuigen: 3 Twin Otters, 4 Short Skyvans, 1 King Air, 1 Beech 18, 1 Pilatus, 1 DC3, alsjeblief!Met 27 uur extra op de Hobbs geven we op Stellar airpark, toch wel met een beetje moeite, “onze” Skyhawk N21212 terug aan zijn eigenaar en kunnen we terugblikken op een prachtige vliegvakantie. Wat zijn we als piloot toch bevoorrecht! Het zijn mooie tijden!  Fly safe, Bjorn         
 

06:53 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

Commentaren

hj,
dat lijkt me wel wat beter dan benidorm :D
prachtige foto's en zo smooth geschreven.

grtz, yannick

Gepost door: Yannick | 20-12-07

Prachtig verslag echt waar, ik geniet er elke keer van, het doet me dromen!
mvg,
Pieterjan

Gepost door: Poelaert Pieterjan | 21-12-07

Brussel Nationaal kruisen VFR gaat wel hoor. Hangt wat af van het banengebruik. CTR is ook maar een fractie van die van SFO.

Gepost door: Stijn | 21-12-07

Altijd leuk om jullie verslagen te lezen :-)

en ik heb ondertussen Ruddy Kiekens de groetjes overgebracht. Hij was heel verrast en blij het te horen. Allebei de groetjes terug...

vlieg ze!

Gepost door: 3lke | 22-12-07

:-) Langs deze weg wens ik U en Uw familie een vrolijk kerstfeest en een voorspoedig 2008 (Vliegjaar)

Gepost door: FlyingDaniel | 23-12-07

ADP Hey Bjorn,

Ik heb in 2005 ook nog ettelijke uren bij ADP gevlogen.
Inderdaad spijtig om ze in verval te aanschouwen.
Zeker als je zoveel mooie herinneringen aan hen hebt...
CFI Mark Graff zou echter nog wel actief bezig zijn met het oprichten van een eigen FTO.

Hopelijk aan dezelfde prijzen als ADP ;-)

Prettige Kerst!
(Fly)-Ives

Gepost door: Ives | 24-12-07

Wat leuk, ik ben een student die op dit moment les volgt bij een gekende vliegschool in Phoenix en ik zou bijna kunnen zweren dat ik een N21212 heb zien opstijgen van onze thuisbasis een paar weken geleden. Mijn instructeur maakte er nog een opmerking over wat een nachtmerrie die call-sign wel niet moet zijn voor traffic controllers!

De wereld is toch zo klein.

Gepost door: Sxxx | 25-12-07

De commentaren zijn gesloten.