29-12-07

Manila-Philippines

Zoals Bjorn reeds zegde, als piloot kun je wel eens moeten gaan werken wanneer je liever bij de rest van de familie zou zitten. EK 332 is zo'n vlucht waarvan je je afvraagt wie die inchecktijden heeft bedacht. Pick up 01h30 en als je die vlucht dan op 26 december krijgt.......wel tja.

Manila, flying time 7h33 met een gemiddelde tailwind van 54kts, ai op de terugweg zullen we rond de 9h zitten met die wind. Geen turbulence, sigmets of volcano ashes voorzien. We tanken het vliegtuig iets minder dan halfvol, 73 Ton fuel, dat geeft ons 6.5 Ton bij aankomst. Een go around en visual circuit kost al gauw een 2 Ton fuel op de B777. De route, via het noorden, is hel voor diegene die de radio doet. Dikwijls ben je met 2  en soms zelfs met 3 radio's tegelijk bezig. VHF1,2,3, HF en CPDLC alles tegelijk.

26.12-079

"EK332 switch Muscat". Ik roep Muscat radio op, onmiddelijk daarna "Airdefence" (10min voor het binnenvliegen van Iran) en daarna Tehran. Zo zal dat bijna gans de route zijn. We vliegen via Iran, Pakistan, India, Bangladesh, Miyamar over China. Omdat China met het metrisch systeem werkt is het wel even opletten om van feet naar het metrische RVSM systeem van China over te schakelen. De slechte radio verbindingen maken het er niet makkelijker op. Ik kijk ook even de speciale procedures in geval van emergency descend na in de Jep. Die zijn net iets anders in China. Ook even kijken wat onze minimum hoogte en escape route is.

26.12-095

Eenmaal over Hong Kong wordt het rustiger. Gelukkig werkt het ACARS systeem perfect en hoeven we nergens de meteo te nemen via de radio. Alleen de ATIS van Manila gaat via de VHF wegens nog geen D-ATIS. Beetje lage bewolking, vochtig en warm. De ILS op de RWY 06 werkt niet, we brieven voor de VOR approach, ze hebben geen published RNAV app met DA. De MSA in het oosten van Manila loopt op naar 7000 feet, daar blijf je liever weg bij een go-around. Verder niks speciaal.

CLOUDS

25 Minuten voor de landing beginnen we boven de Zuid Chinese Zee te zakken. We vliegen over de noordelijke eilanden, de Philippines bestaan uit meer dan 7000 eilanden en zien Manila van ver liggen. Het land ligt er doorweekt bij, we vliegen langs de Pinatubo en Clark basis naar de aanvliegroute voor de 06.

( Van 12 tot 15 juni 1991 kwam de 1475 m. hoge Pinatubo, gelegen in de Filippijnen, zo'n 100 km. van de hoofdstad Manilla af, tot een van de hevigste uitbarstingen van deze eeuw. Deze eruptie had grote gevolgen voor het klimaat over de hele wereld. In totaal gooide de Pinatubo er zo'n 5 biljoen kubieke meter as en vulkanisch puin uit (inclusief 20 tot 30 megaton zwavelwaterstof) de atmosfeer in via wolken die aan de grond 18 km. breed waren en optorenden tot een hoogte van 30 km. Een groot aantal mensen moest worden weggevoerd vanwege de vulkaan, die in slapende toestand was gebleven voor meer dan 60 jaren. Snelle inzet van van waarnemingsapparatuur en de samenstelling en het gebruik van een risicokaart door geleerden van het Filippijnse Instituut voor Vulkanologie en Seismologie (PHIVOLCS) droegen ertoe bij dat een hoop mensen snel en precies gewaarschuwd konden worden voor de op handen zijnde uitbarstingen. Deze waarschuwingen leidden tot een evacuatie van meer dan 58.000 inwoners uit de buurt van de vulkaan, inclusief 14.500 Amerikaanse militairen van de vliegbasis Clark ( die overigens na de uitbarsting totaal niet meer te gebruiken was....) Voor de uiteindelijke grote uitbarsting die op 15 juni kwam hadden meer dan 100.000 mensen het gebied verlaten.)

26.12-110

De landingsbaan ligt er nat bij, de reverse van de motoren jaagt een nevelwolk voor zich uit. Het nog 248 ton zwaar toestel verlaat de baan iets meer dan 2000m na de touchdown. Heel voorzichtig want de taxiways zijn niet al te breed bereiken we onze parking. 7h56min na het starten van de motoren zet ik ze weer af. Veel rust krijgen ze niet want anderhalf uur later zal iemand anders, met volle vertrouwen dat ze hun werk gaan doen ze weer opstarten.

Gelukkig krijgen wij wat meer rust. Ik zet mijn uurwerk gelijk met de local time, UTC +8. Bijna 30 uur later zal ik het terugdraaien naar Dubai time. De 447 passagiers stappen tevreden af, ik teken de Techlog uit en sluit mijn flightcase. Morgen opnieuw maar dan terug naar DXB via Saigon, Bangkok en Mumbai een iets zuidelijkere route.

13.12-003

Baus JC

11:47 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

Commentaren

Mooi verhaal en foto's Hi J.C.
Eerst en vooral een prettig jaareinde en een voorspoedig jaar voor jouw en de ganse familie daar in DXB.

Weer een prachtige blog en zeer interessant.

quote
"Ik kijk ook even de speciale procedures in geval van emergency descend na in de Jep. Die zijn net iets anders in China. Ook even kijken wat onze minimum hoogte en escape route is." unquote

Kan je daar over eventueel in een volgende blog eens wat meer vertellen. 'K Veronderstel dat met deze hoge bergen in de buurt, inderdaad heel speciale procedures gelden. Ook de B744 moet deze gebruiken bij eventuele de-compressie, hoorde ik reeds.

Bedankt en groetjes uit EBOS
Michel

Gepost door: Michel | 29-12-07

Hallo Michel
De procedure voor een emergency descend ivm de offset zijn net iets anders in China.
Je hebt natuurlijk de bergen, maar die heb je elders ook en daarvoor hebben we heel duidelijke procedures. De hoogtes naar dewelke je zakt en welke route te volgen staan allemaal beschreven.
groeten
JC

Gepost door: JC | 02-01-08

De beste wensen en dank voor al dat moois
Hopelijk mogen we dit jaar ook veel met jullie mee genieten van al dat moois dank u

Gepost door: Gilbert | 10-01-08

De commentaren zijn gesloten.