22-05-08

Clouds & clouds

13.05-035

 

Wolken kunnen heel fraaie foto's opleveren, wind, vocht en koude samen met een mooie lichtinval maken het een mooi schouwspel. Maar van sommige wolkjes blijf je liever ver weg, tenminste een 30 à 40 km.

CL1

 

Thunderstorms kill. Eén enkele cel kan makkelijk 500 000 ton water bevatten in de vorm van regendruppels en ijskristallen. De energie die vrijkomt wanneer al dat water condenseert is gelijk aan de energie de vrijkomt bij de ontploffing van een waterstofbom. Gust-front winds kunnen oplopen tot 180km/uur en verticale winden of updrafts/downdrafts tot 6000ft/min. Zo'n thunderstorm plooit uw vliegtuigje zonder enige moeite samen als het al niet tot schroot herleid is door de dikke bollen hagel of van alle aerodynamische eigenschappen ontdaan door een dikke laag ijsafzetting.

20.05-031

 

De radar geeft ons een goed beeld van die onweerswolken. Het vocht in de lucht weerkaatst de radargolven en dat levert naargelang de dichtheid gekleurde cellen op de Nav Display op. De regel is dat je vanaf geel maar beter de boel ontwijkt. Soms is de wolkentop vrij droog, doordat de temperaturen op grote hoogte zeer laag kunnen zijn (-63°C is geen uitzondering) heb je toppen met enkel ijskristallen en daar heeft de radar het moeilijker mee. Boven de Indische Oceaan kom je die wel eens tegen. Wanneer de meteo TS (thunderstorms) voorziet neem je dan ook maar beter wat extra brandstof mee. Een squall-line van thunderstorms ontwijken kost algauw een 2000liter brandstof met de B777... en ontwijken is de enige optie.

L-(36)

all pics by JC Baus

15:47 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Prachtig! Ik volg al wat langer je Airline Pics en steeds vind ik zowel de foto's als het 'verhaal' erbij schitterend.
En ja, ik hou ook van plaatjes op grote hoogte, alleen ben ik geen piloot en moet ik het bij het vliegen stellen met het beperkte zicht uit zo'n passagier'onding'. Probeer wel altijd aan de goede kant van het vliegtuig te zitten aan 't raampje, zodat de zon niet te veel tegenwerkt. Lang voor 9/11 kreeg ik een aantal kreeg de kans om in de cockpit te komen, en daar is het panoramisch uitzicht toch wel schoner!
Groeten

Gepost door: Gerrit | 23-05-08

Kom ik juist terug van mijn meteo progress check ivm wolken,krijg ik nog wat meer wolken voorgeschoteld. In ieder geval heb ik liever jouw wolken verhaaltjes dan die van uit de Oxford books...

Mooie foto's JC!

Gepost door: 3lke | 24-05-08

jah die AWR is precies een handig ding
cumulonimbussen zijn 1 van de prachtigste dingen, vanop een veilige afstand :)

Gepost door: Yannick | 25-05-08

Hello JC

Weer een interessante blog. Heel mooie uitleg over de Mora's. Ik begrijp nu ook beter die charts. Escape routes etc.
http://www.planningchart.de/


Groetjes uit EBOS
Michel

Gepost door: Michel Vandaele | 16-06-08

De commentaren zijn gesloten.