04-06-08

Himalaya MORA's

29.04-082

 

Ik had deze maand gehoopt naar Seoul te kunnen gaan, maar zo zagen ze het niet op rostering. De maand begint met een Bangkok-Hong Kong-Bangkok, drie dagen weg. Het weer viel nog mee in Bangkok, de gewone onweders maar het regenseizoen is dan ook nog niet echt begonnen. Net ten noord-oosten van Hong Kong gaat een typhoon hevig te keer maar dat is een probleem voor Japan de volgende dagen. Hong Kong niks speciaals verder, de gewone windshears en lage bewolking.

27.05-023

 

De volgende vlucht; Singapore-Brisbane-Auckland-Brisbane-Singapore en terug naar Dubai. Pijnlijk, dwars door een hoop time-zones naar de andere kant van de wereld, met Nieuw-Zeeland als verste bestemming (UTC+12) en terug. Tien dagen onderweg, waarvan vier dagen in Brisbane, Australië. Eén van mijn favoriete bestemmingen, ik hoop een wagen te huren en in noordelijke richting de Sunshine Coast te verkennen. Goed voor een massa foto's die kust met zijn parelwitte stranden, blauwgroene surfgolven, palmen en aangename temperaturen. Op de terugweg, in Singapore had ik graag de nieuwe Sony A700 uitgetest. Singapore is "de plaats" om electronica aan te kopen, goedkoop, wereldwijde garantie en betrouwbaar. De nieuwe Sony is de opvolger van de Konica Minolta D7 en al mijn lenzen passen erop, hij is sneller en levert foto's met een hoop extra Mega pixels af. Toch de prijzen eens vergelijken met de USA. Vijf dagen na deze trip vertrek ik naar Houston, we blijven daar twee dagen ter plaatse. Ik zal dus de tijd hebben om prijzen te vergelijken en in de States hebben ze meestal ook meer accessoires zoals extra batterypacks en vertical handgrips.

Maar dus geen Seoul deze maand. Ik had die speciaal aangevraagd om de noordelijke route over de Himalaya. Die bergtoppen zijn daar zo hoog dat het lijkt alsof je low level vliegt op 35 000 voet. De MORA's zijn er dan ook naar.

27.05-018

 

Honderden foto's levert die route op. Ze levert ook een hoop driftdown strategies en segment depressurisation strategies op. Een B777 op één motor moet zakken naargelang het gewicht naar een hoogte in de buurt van de  25 000 voet. Met MORA's van 31 400 voet is dat natuurlijk een serieus probleem en dus moet je steeds weten langswaar je kan ontsnappen aan die toppen. Je moet steeds een "strategie" hebben. De EFB, electronic flightbag, is dan een zeer handig ding.

Maar goed, volgende maand misschien.

418-(94)a

all pics by JC Baus

10:31 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

Commentaren

Hoi JC leuk artikel,vorige week had ik het genoegen om na een KLM vlucht Amsterdam-Dubai met Emirates door te vliegen naar Karachi(met een 777)en het was een aangename ervaring.
Greetzzzzz
Alex

Gepost door: Alex Bogert | 06-06-08

Leuk. Ja de meisjes doen hun best, de service is heel belangrijk voor Emirates.
groeten
JC

Gepost door: JC | 10-06-08

De commentaren zijn gesloten.