" />

15-06-08

DÉJÀ VU IN WENEN

all photos ©2008 Bjorn Moerman 

Eerst en vooral mijn excuses voor de onderbreking in het bloggen. Het is hier de laatste maanden vrij  druk geweest. De nieuwe TRI functie (Type Rating Instructor) heeft initieel wat extra werk meegebracht. Daarnaast ben ik tevens druk bezig geweest met een paar freelance foto opdrachten.

20080614-103122

De vlucht van vandaag, Dubai (OMDB)-Wenen (LOWW) was een upgrade trainingsvlucht. Een gewone lijnvlucht  van vijf en een half uur, met een captain in wording in de linkerstoel. De instructeur neemt  plaats in de rechterstoel  en  speelt “co-piloot” ... Niet tegenstaande de TRI, steeds Pilot In Command (PIC) blijft, is het de bedoeling dat hij zich wat op de achtergrond houdt. Zo kan de kersverse captain zelf de nodige beslissingen nemen en kan hij makkelijker geëvalueerd worden.

20080614-103831

Bij Emirates komt men na minimum 3 jaar als first-officer,  in aanmerking om van stoel te veranderen. De selectie begint met een psycho-technische proef, gevolgd door een technische quizz en een interview. Indien succesvol, krijgt men dan een vijftal dagen groundschool gevolgd door 9 simulator sessies (van 4u), waarvan 4 LOS (Line orientated Simulator) sessies. Dit zijn gesimuleerde vluchten van A naar B, waar er het een en ander operationeel en technisch mis gaat.


20080614-054015

Daarnaast vliegen de kanidaat captains, 14 sectoren (Dubai-Wenen is 1 sector) line trainings vluchten... Het geheel wordt dan afgesloten met een “Line Check”, afgenomen door een TRE (Type Rating Examiner), waarna hopelijk de 4 strepen overhandigd worden.

20080614-052045

Bij de landing in Wenen, had ik een déjà vu... Twintig jaar geleden landde ik als 17-jarige in de rechterstoel van de OO-CVL, een Mitsubishi MU-2, voor het eerst op de Weense runway 34. OO_CVL

Ik zie het nog zo voor mij, het was een vlucht vanuit Brussel, voor Fedex heen en terug op een zondag namiddag, met Dirk Desplenter in de linker stoel...  Wat was ik toen fier! Vandaag  deden we het vanuit dezelfde stoel, op dezelfde runway, nog eens over.

20080207-151429
 

’s Avonds ben ik in Wenen met een ex-PPL leerling en z’n vriendin, iets gaan eten. Arnout, vliegt sedert 6 maand voor Tyrolean (Austrian Arrows) op de Dash 8. Hij heeft het niet makkelijk gehad de eerste job vast te krijgen, maar is nu super enthusiast. Nogmaals het bewijs dat volhouden steeds beloond wordt...Proficiat, Arnout!  

20080207-172831
Ze hebben het hier in Wenen trouwens wel naar hun zin! Fly safe, Bjorn 

12:28 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

Commentaren

Verdekke Bjorn knappe foto's. Ik zal weer extra mijn best moeten gaan doen. Niet vergeten morgen ribbekes en Belgische friet met nen goeie Leffe.
tot morgen
JC

Gepost door: JC | 15-06-08

Super mooie foto's. Echt cool hoe je van eenvoudige dingen zoals die approach chart en flightplan, iets speciaals kunt maken.
Erg interessant ook je uitleg over de TRI functie.
Groetjes uit Ebos
Michel

Gepost door: Michel Vandaele | 16-06-08

kurt is goed ik hoop dat ATCO's hier ook mogen genieten van die verhalen. 20 jaar geleden in LOWW, time flies nietwaar Bjorn.
Enjoy the fun en hopelijk eens tot in de "luxe woestijn"

Kurt,

Gepost door: Kurt DB | 22-06-08

Kurt,

Blij je nog eens te horen...

Ja ..., waar is de tijd! Kan me nog zo een QDM-approach herinneren op EBKT, terwijl jij aan de andere kant van de radio zat.

Misschien tot binnenkort op de Maastricht freq, want 'k heb volgende maand een paar EUR vluchten.

Welke sector doe je trouwens nu meestal?

Bjorn

Gepost door: Bjorn | 26-06-08

De commentaren zijn gesloten.