26-06-08

Over de hoogste bergen naar het langste gebouw ter wereld

©2008 Bjorn Moerman

20080624-021228
Toen de wekker deze morgen om 00u30 zijn ding deed, was het moeilijk uit mijn comfortabele horizontale positie komen... Een expresso douche gevolgd door een expresso koffie en 30 min later staat crew transport al voor de deur. Alle Crews worden bij Emirates 2u15 voor de vlucht thuis opgehaald door een personenwagen, ... als je het mij vraagt, een zeer goede zaak.

20080624-015550
 

Vandaag gaan we met een Airbus A340-300, op zoek naar de Olympische vlam in het voormalige Peking, Beijing. De route, dwars over de Himalaya, zorgt voor minimum veilige vlieghoogtes (Minimum Safe Altitudes) van net onder de 30.000 voet. Daarom zijn er in geval van een depressurisatie en motorpanne (DARD; Drift Down And Rapid Descend) speciale procedures voorzien. Omdat we vandaag met een viermotorig vliegtuig op baan zijn, is het motorpanne scenario minder van toepassing, want onze A340 kan bij het verlies van een motor (op 3 motoren) ruimschoots de 30.000 voet houden.


20080624-015300

In geval van decompressie willen we in principe steeds zo snel mogelijk dalen naar 10000ft... Boven de hoogste pieken ter wereld is dit uiteraard niet direct mogelijk, maar een nauwkeurig plan houdt ons toch binnen de 22 min zuurstof die we voorhanden hebben.


20080624-015934

We komen vrij dicht in de buurt van de nummer 2 van de Himalaya. K2 is met zijn 8611m, na Mount Everest de tweede hoogste berg ter wereld. Hij ligt er in de ochtenzon schitterend bij. Wat voelt een mens zich bij al die natuurpracht toch klein!

Nadat we op 11900meter (39100voet) het dak van de wereld overvlogen hebben, vliegen we gedurende enkele uren de Chinese Hobi woestijn over.

20080624-045519
 

Een reusachtige oppervlakte in China en Mongolië, die bekend staat als de koudste woestijn ter wereld. Gedurende honderden km zien we geen enkele stad of dorp... Men zou eraan beginnen twijfelen of er  in China wel degelijk 1,3 miljard mensen wonen.


20080624-060226

Boven China gebruikt men trouwens net als in Rusland, het metrisch systeem. We vliegen er flightlevels en altitudes in meters i.p.v. voet. Een selectie op de FCU (Flight Control Unit) zorgt ervoor dat we een op de PFD (Primary Flight Display) een schaal in meters krijgen... 


20080624-010847

Een ganse tijd vliegen we in losse formatie met een Qatari A330 die 600m hoger vliegt en eveneens Peking als eindbestemming heeft. 

Vandaag landen we op de runway 18R, een van de 3 landingsbanen op de gigantische luchthaven van Beijing. Wellicht terug een persoonlijk record gevestigd, want we taxien zonder te stoppen een volle 30min naar onze parkeerplaats aan de gloednieuwe Terminal 3.

20071008-053204
 

Het gigantische gebouw is in minder dan 2 jaar opgetrokken en is met z'n 3250 m het langste gebouw ter wereld. De luchthaven lijkt in ieder geval voor de Spelen van komende Augustus volledig klaar te zijn.

Na een goeie nachtrust ga ik de volgende dag op verkenning naar het Bird nest stadium (National Stadium).

Dit wordt in Augustus de “Place to Be”.... Het gigantische stadium  is geinspireerd op een vogelnest en biedt plaats aan 91000 personen.

20080625-053824
 

Een groot aantal militairen probeert de nieuwsgierigen op een veilige afstand te houden, want de werken blijken nog volop bezig te zijn.


20070526-040410
Vervolgens is er nog wat  tijd voor shopping en een paar uur platte rust, waarna we dwars door de nacht terug huiswaarts vliegen...  Het Chinese avontuur is weer voorbij!  Fly safe,Bjorn  

14:12 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

Commentaren

Adembenemend (letterlijk) Een trouwe lezer van uw blog. Prachtige foto's en heerlijke verhalen. Als bescheiden PPL-er doet het me telkens weer wegdromen. Groeten. LR

Gepost door: Lode Roels | 26-06-08

Ongelooflijk dat ge zo in formatie vliegt met die Qatari A330. De passagiers kunnen hem waarschijnlijk niet zien en het is te hopen dat ge met dezelfde Q N H vliegt

Gepost door: wim | 26-06-08

Je ziet nu toch al meer van het 'nest' dan vorig jaar. Het was toen nog een enorme bouwwerf. Mooie foto die vrouw op haar fiets.

Gepost door: jokdev | 26-06-08

Erg mooi Wederom een prachtig stuk! Mooie foto's met een goed begeleidend verhaal. Heerlijk om te lezen.

Groeten uit Edinburgh

Gepost door: Frans @ BA Cityflyer | 26-06-08

wow die K2 ziet er zelfs niet zo hoog uit :-)wat moet ne mens doen om als uw fototoesteldragende assistent mee in de cockpit te kunnen zitten? 't zou zeker een mooie ervaring zijn...

greetz

Nick

Gepost door: nick | 27-06-08

De commentaren zijn gesloten.