29-06-08

Houston NAT MNPSA

Baus©2008

20.05-007

Hoe vlieg je van Dubai naar Houston? Je neemt een wereldkaart, trekt een rechte lijn tussen Dubai en Houston, meet de Magnetic Track en hop we kunnen vertrekken. Dwars door Africa, de Atlantische Oceaan over. Wel niet echt. Heel raar maar de kortste weg is geen rechte lijn tussen de twee punten. De kortste route loopt door Iran, Rusland, Noord Eurpa, Ijsland, Groenland,  Canada en de USA. Dit is wat we Great-Circle Navigation noemen. Een great circle snijdt de aarde in twee gelijke delen. De evenaar is een goed voorbeeld van een great circle. Indien zowel bestemming als vertrek op de evenaar liggen zal de kortste weg gevlogen worden door een track aan te houden die 090° of 270° zal zijn, maar dat is dan ook de enige keer.

DSC00476
 
 
Meridianen zijn nog zo’n voorbeeld van great circles. Maar hoe vinden we dan de kortste weg tussen Dubai en Houston? Wel we snijden de aarde in twee met een vlak dat door het middelpunt van de aarde gaat en waarvan de snijlijn met de aardkorst door zowel Houston als Dubai gaat. Of we laten de computer zijn werk doen, wat waarschijnlijk een stuk accurater zal zijn. Je zal dus een route krijgen die vertrekt in noordwestelijke richting en eindigt in zuidwestelijke richting. Je vliegt dan een boogje op de kaart. Om dat great circle gedoe beter te visualizeren klik je best even hier
gcmap

De Atlantische Oceaan oversteken kan op verschillende manieren gebeuren. Via de OTS (organised track system) of een random route er buiten. De OTS bestaat uit verschillende routes (NAT Tracks) van of naar de VS. ’s Morgens vliegt iedereen richting Oost en in de namiddag gaat het richting West. Gans dit systeem ligt in de NAT MNPSA (North Atlantic Minimum Navigation Performance Specification Airspace) en om die Airspace binnen te mogen krijg je een speciale toelating de “Oceanic clearance”.

DSC00419
 

Richting de VS  vliegen we een random route noordelijk van de  de vastgelegde Nat Tracks. Die route brengt ons ver boven het meest noordelijke deel van Noorwegen en dwars over Groenland om daarna een meer zuidelijke koers te gaan vliegen boven Canada. Het is een dagvlucht, voor ons geen zonsondergang gedurende de volgende 20 uur.

 

HOU

 

DSC00441
 

Op de terugvlucht daarintegen krijgen we dan weer 2 zonsondergangen op de 15 uur durende vlucht. Kort na het opstijgen ‘s avonds in Houston wordt het donker maar ongeveer zes uur later genieten we alweer van de opkomende zon die weer verdwijnt net voor we de daling inzetten richting Dubai. Tijdens die korte nacht boven het noorden van Canada genieten we van een machtig schouwspel: het noorderlicht (Aurora borealis).

 

DSC00584

 

Alhoewel die vluchten soms 17 uur duren valt het allemaal nog wel mee. We zijn met 2 crews in de cocpit (2 captains en 2 FO’s) en wisselen elkaar af. De bunks in de B777 zijn comfortabel en als het wat meezit slaap je makkelijk 6 à 7 uur. Niet dat je fris toekomt in Dubai, de jetlag zorgt ervoor dat het nog 2 dagen duurt voor je je normale ritme terug oppikt.

 

DSC00519

 

DSC00492

 

Visit Nasa Johnson Space Center . Je weet wel: "Houston we have a problem". Leuk dagje gehad.

16:55 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (7) |  Facebook |

27-06-08

Day 3

Baus©2008
A7

Singapore ligt ver achter ons, in de verte lichten de wolken op. Op de radar kan je de rode en gele cellen duidelijk zien liggen. Tussen de torenhoge donderwolken is het zicht perfect. Boven ons een heldere sterrenhemel, je kan de melkweg duidelijk zien liggen. Als ik al die duizenden, miljoenen sterren zie schitteren dan vraag ik mij steeds weer af hoeveel planeten er daarboven één of andere levensvorm met zich meedragen. Onder ons schitteren ook duizenden kleine sterren maar daarvan weet ik zeker dat ze een teken van leven zijn. In de Java zee dobberen ’s nachts duizenden vissersbootjes rond, soms lijkt het dat de sterrenhemel allesomvattend is. Hemel en aarde zijn één, een beetje verwarrend als je het niet gewoon bent.

A6

Eens voorbij Bali gaan we CPDLC, en op een SELCAL check na is het gebruik van de radio daarna nil. Met een mooie grondsnelheid van een 640kts of 1.152km/u schieten we dwars door het zwart van de nacht over Australië naar Brisbane. Er valt nu weinig te zien en nog minder te doen, tijd om de handleiding van mijn nieuwe Sony A700 boven te halen. In Singapore was ik hem gaan uittesten. Het resutaat was zonder overdrijven nog veel beter dan ik ooit had durven hopen; total pixel n° 13.053.000 pixels, super steady shot, Iso range 100-6400, shutter speed range 1/8000 second tot 30 seconds, image format 23.5x15.6mm(APS-C format), tja een camera om U tegen te zeggen. En...tja euh, nou ja ik heb hem dus maar gekocht. Op de body viel niet af te dingen maar de vertical grip en battery pack kreeg ik er omzeggens gratis bij en om mijn twijfel helemaal te laten verdampen kreeg ik er een gratis 4GB compact flash kaart en gratis schoudertas bij. Al bij al betaal je in Singapore bijna de helft van de officiële prijs in Europa. Hoe kan je als volwassen kind zo’n aanbod weigeren? Na 5 pagina’s in de user’s guide lijk ik steeds opnieuw hetzelfde zinnetje te lezen en ik besluit dat het tijd is voor een NASA-nap.

A3

We landen bijna 20 minuten te vroeg in Brisbane. Twee uur later zit ik na een verfrissende douche aan de ontbijttafel in de Sofitel Brisbane, een plaats waar je het ontbijt niet wenst over te slaan zelfs niet na een nachtje vliegen. Verder hou ik het rustig die dag want morgen wil ik de Sunshine Coast verkennen.

De volgende morgen: teleurstelling, het weer langs de kust zit dik tegen. Dan maar landinwaarts richting de Glass House Mountains en verder. Captain Tom, Australiër en vriend aan huis had mij ooit al lachen verklapt dat alles wat in Australië rondkruipt je of wil opeten of dood wil, het uiteindelijk resultaat is natuurlijk hetzelfde. Ik had toen vriendelijk meegelachen.

A1

Nu begrijp ik beter wat hij bedoelde. Australia bezit vijf van de meest giftige slangen ter wereld en een heleboel giftige spinnen maar het positieve is dat van die spinnen er maar drie dodelijk zijn. Het gevaarlijkste beestje echter waarvoor elke Australiër die ooit in de outback komt diep respect heeft is de krokodil. De gevaarlijkste is de zoutwater croc. Een 1000kg zwaar, tot 7m lang en ongelooflijk agressief reptiel. Hij kan 1000den kms ver zwemmen richting Indonesië, Vietnam en zelfs Thailand. En de mens staat op zijn menu! Je blijft beter 4 tot 5m van de waterkant weg want binnen die afstand maak je geen enkele kans, dat beest springt zelfs loodrecht tot 2 à 3 m hoog uit het water en je ziet ze heel moeilijk liggen, zeker in troebel water. Hier kwam de 200mm 2.8 APO DG goed van pas.

Overmorgen naar Auckland, Nieuw Zeeland.

A5

 

16:03 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (1) |  Facebook |

26-06-08

Over de hoogste bergen naar het langste gebouw ter wereld

©2008 Bjorn Moerman

20080624-021228
Toen de wekker deze morgen om 00u30 zijn ding deed, was het moeilijk uit mijn comfortabele horizontale positie komen... Een expresso douche gevolgd door een expresso koffie en 30 min later staat crew transport al voor de deur. Alle Crews worden bij Emirates 2u15 voor de vlucht thuis opgehaald door een personenwagen, ... als je het mij vraagt, een zeer goede zaak.

20080624-015550
 

Vandaag gaan we met een Airbus A340-300, op zoek naar de Olympische vlam in het voormalige Peking, Beijing. De route, dwars over de Himalaya, zorgt voor minimum veilige vlieghoogtes (Minimum Safe Altitudes) van net onder de 30.000 voet. Daarom zijn er in geval van een depressurisatie en motorpanne (DARD; Drift Down And Rapid Descend) speciale procedures voorzien. Omdat we vandaag met een viermotorig vliegtuig op baan zijn, is het motorpanne scenario minder van toepassing, want onze A340 kan bij het verlies van een motor (op 3 motoren) ruimschoots de 30.000 voet houden.


20080624-015300

In geval van decompressie willen we in principe steeds zo snel mogelijk dalen naar 10000ft... Boven de hoogste pieken ter wereld is dit uiteraard niet direct mogelijk, maar een nauwkeurig plan houdt ons toch binnen de 22 min zuurstof die we voorhanden hebben.


20080624-015934

We komen vrij dicht in de buurt van de nummer 2 van de Himalaya. K2 is met zijn 8611m, na Mount Everest de tweede hoogste berg ter wereld. Hij ligt er in de ochtenzon schitterend bij. Wat voelt een mens zich bij al die natuurpracht toch klein!

Nadat we op 11900meter (39100voet) het dak van de wereld overvlogen hebben, vliegen we gedurende enkele uren de Chinese Hobi woestijn over.

20080624-045519
 

Een reusachtige oppervlakte in China en Mongolië, die bekend staat als de koudste woestijn ter wereld. Gedurende honderden km zien we geen enkele stad of dorp... Men zou eraan beginnen twijfelen of er  in China wel degelijk 1,3 miljard mensen wonen.


20080624-060226

Boven China gebruikt men trouwens net als in Rusland, het metrisch systeem. We vliegen er flightlevels en altitudes in meters i.p.v. voet. Een selectie op de FCU (Flight Control Unit) zorgt ervoor dat we een op de PFD (Primary Flight Display) een schaal in meters krijgen... 


20080624-010847

Een ganse tijd vliegen we in losse formatie met een Qatari A330 die 600m hoger vliegt en eveneens Peking als eindbestemming heeft. 

Vandaag landen we op de runway 18R, een van de 3 landingsbanen op de gigantische luchthaven van Beijing. Wellicht terug een persoonlijk record gevestigd, want we taxien zonder te stoppen een volle 30min naar onze parkeerplaats aan de gloednieuwe Terminal 3.

20071008-053204
 

Het gigantische gebouw is in minder dan 2 jaar opgetrokken en is met z'n 3250 m het langste gebouw ter wereld. De luchthaven lijkt in ieder geval voor de Spelen van komende Augustus volledig klaar te zijn.

Na een goeie nachtrust ga ik de volgende dag op verkenning naar het Bird nest stadium (National Stadium).

Dit wordt in Augustus de “Place to Be”.... Het gigantische stadium  is geinspireerd op een vogelnest en biedt plaats aan 91000 personen.

20080625-053824
 

Een groot aantal militairen probeert de nieuwsgierigen op een veilige afstand te houden, want de werken blijken nog volop bezig te zijn.


20070526-040410
Vervolgens is er nog wat  tijd voor shopping en een paar uur platte rust, waarna we dwars door de nacht terug huiswaarts vliegen...  Het Chinese avontuur is weer voorbij!  Fly safe,Bjorn  

14:12 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (5) |  Facebook |

24-06-08

next

Beste, voor de mensen die mij mailen voor snellere updates; foto's van Brisbane liggen klaar. Ik ben niet zoals voorzien de Sunshine Coast gaan verkennen (wegens slecht weer) maar ben iets meer landinwaarts getrokken en heb veel bijgeleerd over slangen, krokodillen, kangoeroes,.......

Ook nog een kort verhaaltje over een heel speciaal iemand, pasagier op de vlucht van Brisbane naar Auckland.

Verder nog een reeks foto's van de vlucht Dubai-Houston (over Iran, Rusland, Noorwegen, Groenland, Canada, USA).

JC, Houston USA

17:50 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

20-06-08

SIN

JC Baus©2008A8

 
A2

App: "EK432 keep 180Kts till 6NM and switch Singapore TWR".

PNF: "Roger switching TWR and maintaining 180 till 6, bye, EK432".

PNF: "TWR  G.morning EK432 established ILS20R, maintaining 180Kts".

Twr: "Morning EK432, you're n°2 expect late landing clearance".

PF to PNF: tell them we're reducing minimum speed in that case.

PNF: "TWR EK432 is reducing minimum speed, what's type of previous?"

Twr: "Previous is SQ A380".

PNF: "Twr confirm A380.....?"

Twr: "Affirmative A380, he is about to touch down".

PF to PNF: ask for windcheck.

PNF: "Twr windcheck please".

Twr: "wind is calm, but 10Kts tail till 400ft reported by previous".

Het klassieke scenario voor een go around. Ik laat de auto pilot wat langer aan zodat in geval van go around de werklast wat lager is. Na een nachtje vliegen ga ik het mij niet nog wat moeilijker maken. Uiteindelijk zullen we, nadat de SQ de baan verlaten heeft, gewoon landen zoals voorzien. Ik selecteer full reverse en laat de autobrakes hun werk doen. De toren vraagt ons de volgende taxiway links te nemen want het volgende toestel nadert de minima en krijgt geen landing clearance zolang wij ons op de landingsbaan bevinden. Na het verlaten van de runway breng ik de speedbrakes in, dat is het sein voor de FO om aan zijn after landing scan te beginnen.

PNF: "Ground G.morning EK432 RWY 20R vacated"

Ground: "Morning EK432 follow the greens to your parkingstand".

A4

 

Om 3 uur in de morgen nog iets gaan eten? Geen probleem Singapore is gans de nacht springlevend.

A9

 

15:44 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (3) |  Facebook |

16-06-08

Peter "Patja" stuurde mij vandaag dit filmpje. Peter was CO van de OCU in KB waar het filmpje gemaakt werd.
Eind de jaren 80, we waren toen beide instructeur, vlogen we in hetzelfde smaldeel en soms in elkaars "backseat". Zo herinner ik mij een vlucht waarbij we een stop deden op de luchtmachtbasis Hahn. Terwijl we low level aan 480kts recht op de basis afvlogen en ik verwoede pogingen deed Hahn approach op te roepen merkte Peter fijntjes op dat we net het circuit binnen waren gevlogen. Mijn daarop volgende nogal ruw ingezette 8G turn kon op weinig appreciatie rekenen.
Een andere keer waren we in een luchtgevecht gewikkeld met een F16 van Beauvechain ergens boven Namen. Het ging bijna loodrecht omhoog in scissors toen op een gegeven moment Peter naar links wou en ik naar rechts. Uiteindelijk gingen we rechtdoor en verloren we de fight.
Het zijn al die kleine details die bijblijven en die maken dat je enkel goede herinneringen overhoudt aan vroeger, of misschien is het wel mijn selectief geheugen.

14:57 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |

15-06-08

DÉJÀ VU IN WENEN

all photos ©2008 Bjorn Moerman 

Eerst en vooral mijn excuses voor de onderbreking in het bloggen. Het is hier de laatste maanden vrij  druk geweest. De nieuwe TRI functie (Type Rating Instructor) heeft initieel wat extra werk meegebracht. Daarnaast ben ik tevens druk bezig geweest met een paar freelance foto opdrachten.

20080614-103122

De vlucht van vandaag, Dubai (OMDB)-Wenen (LOWW) was een upgrade trainingsvlucht. Een gewone lijnvlucht  van vijf en een half uur, met een captain in wording in de linkerstoel. De instructeur neemt  plaats in de rechterstoel  en  speelt “co-piloot” ... Niet tegenstaande de TRI, steeds Pilot In Command (PIC) blijft, is het de bedoeling dat hij zich wat op de achtergrond houdt. Zo kan de kersverse captain zelf de nodige beslissingen nemen en kan hij makkelijker geëvalueerd worden.

20080614-103831

Bij Emirates komt men na minimum 3 jaar als first-officer,  in aanmerking om van stoel te veranderen. De selectie begint met een psycho-technische proef, gevolgd door een technische quizz en een interview. Indien succesvol, krijgt men dan een vijftal dagen groundschool gevolgd door 9 simulator sessies (van 4u), waarvan 4 LOS (Line orientated Simulator) sessies. Dit zijn gesimuleerde vluchten van A naar B, waar er het een en ander operationeel en technisch mis gaat.


20080614-054015

Daarnaast vliegen de kanidaat captains, 14 sectoren (Dubai-Wenen is 1 sector) line trainings vluchten... Het geheel wordt dan afgesloten met een “Line Check”, afgenomen door een TRE (Type Rating Examiner), waarna hopelijk de 4 strepen overhandigd worden.

20080614-052045

Bij de landing in Wenen, had ik een déjà vu... Twintig jaar geleden landde ik als 17-jarige in de rechterstoel van de OO-CVL, een Mitsubishi MU-2, voor het eerst op de Weense runway 34. OO_CVL

Ik zie het nog zo voor mij, het was een vlucht vanuit Brussel, voor Fedex heen en terug op een zondag namiddag, met Dirk Desplenter in de linker stoel...  Wat was ik toen fier! Vandaag  deden we het vanuit dezelfde stoel, op dezelfde runway, nog eens over.

20080207-151429
 

’s Avonds ben ik in Wenen met een ex-PPL leerling en z’n vriendin, iets gaan eten. Arnout, vliegt sedert 6 maand voor Tyrolean (Austrian Arrows) op de Dash 8. Hij heeft het niet makkelijk gehad de eerste job vast te krijgen, maar is nu super enthusiast. Nogmaals het bewijs dat volhouden steeds beloond wordt...Proficiat, Arnout!  

20080207-172831
Ze hebben het hier in Wenen trouwens wel naar hun zin! Fly safe, Bjorn 

12:28 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (4) |  Facebook |

04-06-08

Himalaya MORA's

29.04-082

 

Ik had deze maand gehoopt naar Seoul te kunnen gaan, maar zo zagen ze het niet op rostering. De maand begint met een Bangkok-Hong Kong-Bangkok, drie dagen weg. Het weer viel nog mee in Bangkok, de gewone onweders maar het regenseizoen is dan ook nog niet echt begonnen. Net ten noord-oosten van Hong Kong gaat een typhoon hevig te keer maar dat is een probleem voor Japan de volgende dagen. Hong Kong niks speciaals verder, de gewone windshears en lage bewolking.

27.05-023

 

De volgende vlucht; Singapore-Brisbane-Auckland-Brisbane-Singapore en terug naar Dubai. Pijnlijk, dwars door een hoop time-zones naar de andere kant van de wereld, met Nieuw-Zeeland als verste bestemming (UTC+12) en terug. Tien dagen onderweg, waarvan vier dagen in Brisbane, Australië. Eén van mijn favoriete bestemmingen, ik hoop een wagen te huren en in noordelijke richting de Sunshine Coast te verkennen. Goed voor een massa foto's die kust met zijn parelwitte stranden, blauwgroene surfgolven, palmen en aangename temperaturen. Op de terugweg, in Singapore had ik graag de nieuwe Sony A700 uitgetest. Singapore is "de plaats" om electronica aan te kopen, goedkoop, wereldwijde garantie en betrouwbaar. De nieuwe Sony is de opvolger van de Konica Minolta D7 en al mijn lenzen passen erop, hij is sneller en levert foto's met een hoop extra Mega pixels af. Toch de prijzen eens vergelijken met de USA. Vijf dagen na deze trip vertrek ik naar Houston, we blijven daar twee dagen ter plaatse. Ik zal dus de tijd hebben om prijzen te vergelijken en in de States hebben ze meestal ook meer accessoires zoals extra batterypacks en vertical handgrips.

Maar dus geen Seoul deze maand. Ik had die speciaal aangevraagd om de noordelijke route over de Himalaya. Die bergtoppen zijn daar zo hoog dat het lijkt alsof je low level vliegt op 35 000 voet. De MORA's zijn er dan ook naar.

27.05-018

 

Honderden foto's levert die route op. Ze levert ook een hoop driftdown strategies en segment depressurisation strategies op. Een B777 op één motor moet zakken naargelang het gewicht naar een hoogte in de buurt van de  25 000 voet. Met MORA's van 31 400 voet is dat natuurlijk een serieus probleem en dus moet je steeds weten langswaar je kan ontsnappen aan die toppen. Je moet steeds een "strategie" hebben. De EFB, electronic flightbag, is dan een zeer handig ding.

Maar goed, volgende maand misschien.

418-(94)a

all pics by JC Baus

10:31 Gepost door JC Baus in Algemeen | Permalink | Commentaren (2) |  Facebook |